DOI QR코드

DOI QR Code

모바일 메신저를 이용한 양방향 방송서비스

Interactive Broadcasting Service Using Mobile Messenger

  • 김준원 (동아방송예술대학교 방송기술과) ;
  • 이정규 (TBS 교통방송 방송기술국)
  • 투고 : 2013.05.07
  • 심사 : 2013.08.16
  • 발행 : 2013.08.31

초록

최근 미디어기술의 발전은 전통적 방송방식의 체계를 변화시키고 있다. 매스미디어와 지상파방송 사업자 중심이었던 기존 방송이 인터넷과 모바일간의 결합으로 개인미디어 양방향의 시청자 중심 방송매체로 변천하고 있다. 또한 방송환경은 개방형플랫폼이 접목된 스마트TV로 전환하고 있으며 TV가 단순한 동영상을 전달하는 수단에서 콘텐츠공급자와 시청자를 연계하면서 다양한 애플리케이션과 부가 정보를 전달하는 수단으로 변모하고 있다. 이와 같은 방송환경 변화는 시청하는 프로그램에 대해 SNS나 문자, 통화 등을 통해 방송에 참여하고 리얼리티쇼나 스포츠 프로그램 등에 응용되고 있다. 따라서 본 실험은 Mobile Messenger를 이용하여 시청자와 방송사 간 방송참여도를 증가시키고 콘텐츠공급자와 수용자의 역할을 확대하기 위하여 기존 방송시스템에 모바일 메신저를 적용하여 시청자들이 보다 쉽고, 편리하게 방송에 참여할 수 있는 양방향 방송서비스를 실험을 통하여 제시 하고자 한다.

The development of the latest media technology has changed the traditional broadcasting system. The traditional broadcasting system, which was operated by the mass media and the terrestrial broadcasters, is now transformed to the viewer-centered and bidirectional media through the convergence of internet and mobile. In terms of broadcasting environment, the function of the traditional TVs has been changed to the Smart TVs combined with an open platform which not only deliver visual contents, but also supply various applications and additional information linking the content providers and viewers. This ongoing broadcasting environmental change has made it possible for viewers to participate in the programs such as reality shows or sports events through SNS, texting or phone calls. Therefore, the purpose of this experiment is to present the ways to promote easier and more convenient viewer-participation in the programs by applying mobile messenger to existing broadcasting system in order to enhance the involvement of broadcasters and viewers of the programs and to diversify the roles of content providers and viewers in broadcasting.

키워드

참고문헌

  1. Eunyoung Han, KIDI, "Smart furnace due to changes in the broadcasting industry response strategies of incumbent", v.24, no.1, pp. 53-66, January 2012.
  2. http://broadcastengineering.com/production/socialmedia-redefining-broadcasting-0510
  3. Broadcast Engineering, "How social media is redefining broadcasting", p62 May 1, 2010.
  4. Ericsson Annual Report, "Shaping The Networked Society", p4, 2011.
  5. Chieteuk Ahn, "Standardization of Broadcasting & Telecommunications Convergence Technology Strategy, Telecommunications Standardization 2008", TTA, p41, 2009.
  6. JungGyu Lee and 3others, "Using SNS interactive broadcast system" journal Kobeta p80-82, September 2012.
  7. http://with.kakao.com/friend/index.
  8. Hyeon Jo, Sangsun Park, "Success Factors of SNS(Social Network Service) from the Perspective of Information System," Journal of Advanced Information Technology and Convert- gence(JAITC), v.10, no.10, pp. 121-127, October 2012.