DOI QR코드

DOI QR Code

Effect of the e-Learning Instructional Design on Perceived Learning Transfer and Satisfaction

e-Learning 프로그램 교수설계요인이 학습전이 및 만족도에 미치는 영향

  • 원효진 (김천과학대학교 간호학과)
  • Received : 2013.05.22
  • Accepted : 2013.06.14
  • Published : 2013.08.31

Abstract

The purpose of this study was to identify the relationship of instructional design, perceived learning transfer, and satisfaction. The data were collected using questionnaire from the sample of 239 nursing students. The level of learning transfer was explained by introduction with learning context & providing guidance and initial attention. The level of learning transfer was explained by learning object with motivation, learning goal alignment, accessibility and feedback & adaptation. The level of program satisfaction was explained by introduction with learning context & providing guidance and initial attention. The level of program satisfaction was explained by learning object with motivation, presentation design, interaction availability, feedback & adaptation, learning goal alignment and contents quality. The findings serve as basic data to design e-Learning program to improve learning transfer and satisfaction.

본 연구는 일개 대학에서 e-Learning 수업을 듣고 있는 간호학과 학생 239명을 대상으로 학습전이 인식수준과 만족도에 영향을 미치는 e-Learning 교수설계 변인을 밝히고자 시행된 서술적 조사연구이다. 그 결과, 대상자의 학습전이 인식수준에 영향을 미치는 도입의 하부영역은 학습상황 및 방향제시, 학습자 초기 동기화로 나타났으며, 이는 41%의 설명력이 있었다(F=81.16, p<.001). 대상자의 학습전이 인식수준에 영향을 미치는 학습객체의 하부영역은 동기화, 학습목적 일치, 접근성, 피드백 및 적합으로 나타났으며, 이는 46%의 설명력이 있었다(F=50.69, p<.001). 대상자의 만족도에 영향을 미치는 도입의 하부영역은 학습상황 및 방향제시, 학습자 초기 동기화로 나타났으며, 이는 33%의 설명력이 있었다(F=59.32, p<.001). 대상자의 만족도에 영향을 미치는 학습객체의 하부영역은 동기화, 표현설계, 상호작용 유용성, 피드백 및 적합, 학습목적 일치, 콘텐츠 품질로 나타났으며, 이는 52%의 설명력이 있었다(F=43.93, p<.001). 이를 통해 대학 e-Learning 프로그램의 교수설계 요인이 학습자의 학습전이와 만족도에 영향을 미치고 있다는 것을 알 수 있었다. 이는 e-Learning 프로그램 교수설계 전략을 개발하기 위한 기초자료로서 활용될 수 있을 것이다.

Keywords

References

  1. 곽지훈, 기업 이러닝에서 학습전이 관련변수 간의 구조적 관계 분석, 서울대학교 석사학위논문, 2006.
  2. 김남령, 웹기반 근거-중심 간호 직무교육이 직무 지식, 수행 및 동기에 미치는 영향, 전남대학교 박사학위논문, 2005.
  3. 김분한, 최지은 "사이버 호스피스 전문 간호교육 과정에서의 학습 참여와 운영평가", 성인간호학회지, 제15권, 제1호, pp.105-115, 2003.
  4. 김소나, 기업 이러닝에서 학습전이 관련변수 간의 구조적 관계 분석, 이화여자대학교 박사학위논문, 2010.
  5. 김정아, 웹기반 간호사 보수교육 시스템의 개발 및 효과, 이화여자대학교 박사학위논문, 2001.
  6. 남기찬, 임효창, 황국재, "온라인(on-line) 교육훈련의 효과성에 관한 연구", 한국경영학회지, 제27권, 제1호, pp.75-94, 2002.
  7. 박철, 서인석, "기업의 경영학 교육에서 e-Learning 성과에 영향을 미치는 요인: GBS 학습 모델을 중심으로", 경영교육연구, 제10권, 제1호, pp.145-169, 2006.
  8. 서미례, 김숙영, "복막투석 교환절차에 관한 CAI 코스웨어 개발", 서울중앙병원 임상간호연구 논문집, pp.1-9, 2001.
  9. 선광순, 웹기반 골다공증 예방 프로그램이 여대생의 골다공증 지식, 자기효능, 건강신념 및 예방행위의 변화단계에 미치는 효과, 전남대학교 박사학위논문, 2003.
  10. 신해원, 홍해숙, "웹기반 심폐소생술 간호 교육프로그램 개발", 대한기초간호자연과학회지, 제4권, 제1호, pp.25-39, 2002.
  11. 엄혜미, 조직맥락변수가 개인의 e-Learning 성과에 미치는 영향에 관한 실증연구, 이화여자대학교 석사학위논문, 2003.
  12. 염영희, "인터넷을 이용한 간호학 교육프로그램 개발 및 효과분석", 대한간호학회지, 제30권, 제4호, pp.1035-1044, 2000.
  13. 유지수, 황애란, 박지원, 김춘자, "웹기반 기초간호자연과학 멀티미디어 콘텐츠 개발", 대한기초간호자연과학회지, 제2권, 제2호, pp.38-52, 2000.
  14. 이도형, 조직내 교육 훈련의 학습 및 전이효과, 성균관대학교 박사학위논문, 1995.
  15. 임정훈, "초등학교에서의 인터넷 활용 교육", 초등교육연구, 제12권, 제2호, pp.39-54, 1998.
  16. 정경수, 김경준, "기업의 e-Learning에 대한 학습효과 및 전이에 영향을 미치는 요인", 정보시스템연구, 제15권, 제2호, pp.1-29, 2006.
  17. 정면숙, "인터넷을 활용한 간호정보학 교육 프로그램 개발", 간호행정학회지, 제6권, 제2호, pp.177-194, 2000.
  18. 정현정, "웹기반의 원격 교육시스템을 이용한 혈액투석환자 간호교육프로그램 개발과 효과에 관한 연구", 간호학탐구, 제9권, 제1호, pp.146-166, 2000.
  19. 조은순, 남상조, "대학 이러닝에서 학습자의 자발성과 수업기능 활용, 학습 성공에 대한 이해도가 학습 성취도에 미치는 영향", 한국콘텐츠학회논문지, 제11권, 제12호, pp.969-975, 2011. https://doi.org/10.5392/JKCA.2011.11.12.969
  20. C. M. Nosek, Going online: The lived experience of students and teachers in undergraduate nursing education, Unpublished doctoral dissertation, University of Wisconsin, Madison, 2003.
  21. D. E. Kumrow, A pilot study to investigate the relationship between student self-regulatory resource management strategies and academic achievement in a Web-based hybrid graduate nursing course, Unpublished doctoral dissertation, University of Southern California, LA, 2005.
  22. J. Vargo, J. C. Nesbit, K. Belfer, and A. Archambault, "Learning object evaluation: Computer mediated collaboration and inter-rater reliability," International Journal of Computers and Applications, Vol.25, No.3, pp.198-205, 2003. https://doi.org/10.1080/1206212X.2003.11441703
  23. L. Israelite and N. Dunn, Designing asynchronous learning, In George M. Piskurich(Ed.). The AMA handbook of e-Learning : effective design, implementation, and technology solution, pp.255-270, 2003.
  24. M. Bong, "Role of self-efficacy and task-value in predicting college students' course performance and future enrollment intentions," Contemporary Educational Psychology, Vol.26. No.4, pp.553-570, 2001. https://doi.org/10.1006/ceps.2000.1048
  25. M. J. Fehn, An exploratory case study: Faculty perceptions of the barriers and obstacles to integrating web-based instruction into the associate degree nursing program, Unpublished doctoral dissertation, Capella University, Minneapolis, 2005.
  26. P. R. Marzalik, Breastfeeding education in university nursing programs, Unpublished doctoral dissertation, University of Illinois, Chicago, 2004.
  27. V. Benigno and G. Trentin, "The evaluation of online course," Journal of Computer Assisted Learning, Vol.16, No.3, pp.259-270, 2000.
  28. V. J. Brownrigg, Assessment of Web-based learning in nursing: The role of social presence, Unpublished doctoral dissertation, University of Colorado Health Sciences Center, Aurora, 2005.

Cited by

  1. Structural Analyses on the Effects of Self-regulated Learning and Learning Motivation on Learner-instructor Interactions and Academic Performance in College Learning Environments with e-Learning Contents vol.13, pp.11, 2013, https://doi.org/10.5392/JKCA.2013.13.11.1014