References
- 2013 February KOTI 항공정책 Brief, 국제민간항공협회(International Civil Aviation Organization , ICAO) 실적 기준, Aviation Focus, Airportal, 제1529호, 2013.
- 2012년 연간 항공교통량 분석결과, 국토해양부, Airportal, 제1516호, 2013.
- H. Gluckman, Have the Airlines Outsourced All That They Can?, Information Services Group(ISG), 2012.
- F. Alamdari, "Regional development in airlines and travel agents relationship," Journal of Air Transport Management, Vol.8, pp.339-348, 2001.
- http://edition.cnn.com/2004/TRAVEL/12/23/bt.outsource.airlines/
- 조지경, 항공사 아웃소싱이 인지된 성과와 업무만족도에 미치는 영향: 항공사 지상서비스를 중심으로, 경희대학교 관광대학원, 석사학위논문, 2011.
- Airlines and outsourcing: is it really a financial saving or an actual longer term costly mistake?, AHB(An Airline Hub Buzz), 2012(7).
- 정형식, 임봉혁, 김영심, "거래적요인과 관계적요인이 호텔의 아웃소싱 성과에 미치는 영향", 관광학연구, 제31권, 제5호, pp.203-114, 2007.
- 박태주, 장현종, 김홍일, "호텔에서 아웃소싱이 경영성과에 미치는 영향", 한국콘텐츠학회논문지, 제11권, 제10호, pp.479-487, 2011. https://doi.org/10.5392/JKCA.2011.11.10.479
- 이광현, 아웃소싱, 한국능률협회, p.24, 1998.
- 박인실, 항공아웃소싱 서비스품질이 항공사만족과 관계지속의도에 미치는 영향연구: 전환장벽의 조절효과를 중심으로, 경기대학교 관광전문대학원, 박사학위논문, 2009.
- R. Doganis, The Airline Business in the Twenty-first Century, Routledge, London, 2001.
- 이태경, 항공사 여객운송 아웃소싱 종사원의 직무만족 개선방안에 관한 실증연구: K항공사를 중심으로, 한국항공대학교 대학원, 석사학위논문, 2011.
- 최한원, 콜센터 상담사의 직무환경이 직무만족을 통해 이직의도와 직무성과에 미치는 영향에 관한 연구, 부경대학교 경영대학원, 석사학위논문, 2011.
- C. H. Lovelock, "Classifying Services to Gain Strategic Marketing Insights," Journal of Marketing, Vol.47, pp.19-20, 1983.
- 양미, 항공사 공항근무자의 직무특성에 따른 직무만족 연구 : 인천공항 근무자를 중심으로, 경기대학교 관광전문대학원, 박사학위논문, 2005.
- 김영덕, 항공사 콜센터의 아웃소싱 의사결정 사례 및 구성원 직무만족에 관한 연구, 한국항공대학교 대학원, 박사학위논문, 2007.
- 최선화, 항공사 직원의 직무스트레스가 자기효능감 및 조직유효성에 미치는 영향: 공항서비스 직원을 중심으로 아웃소싱(Outsourcing)직원 비교연구, 경기대학교 대학원, 석사학위논문, 2012.
- 김대권, "호텔종사원 직무만족 요인에 관한 이론적 고찰", 관광정책학연구, 제6권, 제3호, pp.179-202, 2000.
- 신유근, 조직론, 다산출판사, 1998.
- R. Lichtenstein, "Measure the Job Satisfaction of Physician's in Organized Setting," Medical Care, Vol.22, No.1, 1984.
- E. A. Locke, The Nature and Causes of Job Satisfaction, In Marvin D, Dunnette 2nd ed, Handbook of Industrial and Organizational Psychology, 1976.
- G. H. Lucas, E. Babakus, and T. N. Ingram, "An Empirical Test of the Job Satisfaction- Turnover Relationship: Assessing the Role of Job Performance for Retail Managers," Journal of the Academy of Marketing Science, Vol.18, pp.199-208, 1990. https://doi.org/10.1007/BF02726471
- J. L. Price, "The Study of Turnover, Ames IA:" Iowa State University Press, 1977.
- J. P. Meyer, and N. J. Allen, "Testing the Side-Bet Theory of organizational Commitment :Some Methodological Considerations," Journal of Applied Psychology, Vol.59, No.3, pp.372-378, 1984.
- 정효선, 외식산업 종사원의 기업윤리 인식․실천 정도가 개인조직적합성, 직무만족도, 이직의도 및 조직성과에 미치는 영향에 관한연구, 경희대학교 대학원, 박사학위논문, 2007.
- T. E. Becker and R. S. Billings, "Profits of Commitment :An empirical test," Journal of Organizational Behavior, Vol.14, No.2, pp.177-190, 1993. https://doi.org/10.1002/job.4030140207
- D. R. Dalton, W. D. Todor, M. J. Spendolini, G. J. Fielding, and L. W. Porter, "Organization Structure and Performance: A Critical Review, The Academy of Management Review," Vol.5, No1, pp.49-64, 1980.
- R. K. Teas, "Supervisory Behavior, Role Stress, and the Job Satisfaction of Industrial Salespeople," Journal of Marketing Research, Vol.20, pp.84-91, 1983. https://doi.org/10.2307/3151415
- C. Anderson James and D. W. Gerbing, "Structural Equation Modeling in Practice: A Review and Recommended Two-Step Approach," Psychological Bulletin, Vol.103, No.3, pp.411-423, 1988. https://doi.org/10.1037/0033-2909.103.3.411
- 조경희, 고호석, "항공사 객실승무원의 직무스트레스 요인이 직무만족과 조직몰입, 이직의도에 미치는 영향", 한국콘텐츠학회논문지, 제10권, 제7호, pp.404-419, 2010. https://doi.org/10.5392/JKCA.2010.10.7.404
- T. N. Martin, J. L. Price, and C. W. Mueller, "Job Performance and Turnover," Journal of Applied Psychology, Vol.66, pp.166-199, 1981. https://doi.org/10.1037/0021-9010.66.2.166
- G. F. Dreher, "The Role of Performance in the Turnover Process," Academy of Management Journal, Vol.25, pp.137-147, 1982. https://doi.org/10.2307/256029