Abstract
The aim of this study was to investigate the relationship among sexual attitudes, sexual knowledge and social support of middle school students. A cross-sectional, descriptive study was conducted. The subjects were 139 students at the freshman stage from a middle school. Data were collected from September 6th to December 10th, 2010 by using a structured questionnaire. The data were analyzed using SPSS/WIN 19.0 program. The subjects showed less opened sexual attitudes and lower level of sexual knowledge than high school students. Sexual attitudes and knowledge showed significant differences according to gender. And there were significant correlations between sexual attitudes and family support, sexual knowledge and social support respectively. These results suggest that the differentiated sexual education program have to be developed by considering student's gender. Also, family and school have important duties to increase sexual attitudes and knowledge of the middle school students.
본 연구는 급격한 신체적 성숙과 생리적 변화시기에 있는 중학생을 대상으로 성태도와 성지식, 사회적지지 정도를 파악하고 성태도와의 상관관계를 고찰하기 위한 서술적 조사연구이다. 자료수집은 일 지역 중학교 1학년 학생 139명을 대상으로 2010년 9월 6일부터 12월 10일까지 조사하였다. 수집된 자료는 SPSS WIN 19.0 프로그램을 이용하여 백분율, 평균과 표준편차, t-test, ANOVA, Pearson's correlation coefficients로 분석하였으며, 사후검증은 LSD방법을 이용하였다. 연구결과는 다음과 같다. 연구대상자의 성태도는 $57.90{\pm}8.36$점이었고, 성지식은 $17.33{\pm}7.42$점, 사회적지지는 $62.49{\pm}15.63$점이었다. 성태도와 성지식에서는 성별에 따라 통계적으로 유의한 차이가 있었다. 그리고 성태도와 사회적지지간의 상관관계가 있었으며, 성지식과 사회적지지간의 상관관계가 있었다. 그러나 성태도와 성지식간의 상관관계는 나타나지 않았다. 결론적으로 중학생을 대상으로 성별에 따른 성교육 프로그램의 개발이 필요하며, 이들의 성교육 프로그램에서 가족을 포함한다면 중학생의 성태도 및 성지식의 향상에 보다 큰 도움이 될 것이다.