DOI QR코드

DOI QR Code

Analysis on the 3rd graders' achievement in the elementary school - focused on the result of the Grade 3 Diagnostic Assessment of Basic Competency in 2011 -

초등학교 3학년 학생들의 학업성취도 분석 - 2011년 초등학교 3학년 기초학습 진단평가 결과를 중심으로 -

  • Received : 2013.05.20
  • Accepted : 2013.06.21
  • Published : 2013.06.30

Abstract

The purpose of this study is an analysis on the 3rd graders' achievement in the elementary school. For this purpose, this study, first, analysed on the 3rd graders' achievement like the ratios of the achievement levels for whole students, sexual students, and regional students. Second, this study analysed the 3rd graders' assessment results like the total averages, averages for the contents area, sexual students, and regional students. Third, this study analysed students' special responses on the items.

최근 몇 년간 국가수준에서 학생들의 기초학력 향상을 위한 다양한 정책이 수행되었다. 2011년 초등학교 3학년 기초학습 진단평가는 학생들의 학습부진을 조기에 확인하고 그에 따른 보정 교육을 실시할 목적으로 실시되었다. 본 연구에서는 초등학교 3학년 기초학습 진단평가 기초수학의 평가 결과를 토대로 초등학교 3학년 학생들의 성취수준을 분석하였고, 성취수준별 학생들의 학업성취도를 분석하였으며, 3) 학생들의 반응이 특이한 문항 분석을 실시하였다.

Keywords

References

  1. 고상숙 (2012). 교육소외 학생들의 기초학력 신장을 위한 수학학습에서 나타난 수학적 오류: 탈북학생과 저소득층 학생을 대상으로. 대한수학교육학회지 수학교육학연구, 22(2), (pp. 203-227). Choi-Koh, S. (2012). Mathematical Errors of Minority Students from North Korean Defectors and Low-SES in Learning of Mathematical Basic Concepts. The journal of educational research in mathematics, 22(2), 203-227.
  2. 교육과학기술부 (2011). 수학과 교육과정. 교육과학기술부 고시 제 2011 361호. Ministry of Education, Science and Technology (2011). Mathematics Curriculum. Ministry of Education, Science and Technology report 2011 361
  3. 교육과학기술부 (2013). 수학 1-2학년군 수학 (1). 서울: (주)천재교육 Ministry of Education, Science and Technology (2013). Mathematics :grades 1-2, (1). Seoul:ChunJae-Gyoyuk.
  4. 권점례 (2012). 우수학력과 기초학력 미달 학생들의 수학과 학업성취도 특성 분석. 한국수학교육학회지 시리즈 E <수학교육 논문집>, 26(1), (pp. 29-50). Kwon, J. R. (2012). Comparision on proficient level and below basic level students' mathematical achievement in the National Achievement Evaluation and Assessment. Journal of the Korea Society of Mathematical Education Series E: Communications of Mathematical Education, 26(1), 29-50
  5. 김미경․조윤동․조성민․최인선 (2012). 2011년 국가수준 학업성취도 평가 결과 분석: 수학. 한국교육과정평가원 연구보고 RRE 2012-2-3. Kim, M., Jo, Y. D., Cho., S., & Choi, I. (2012). National Assessment of Educational Achievement 2011 Results and Implications: Mathematics. Korea Institute for Curriculum and Evaluation Research Report RRE 2012-2-3.
  6. 김은옥 (2011). 수학 학습 부진 원인에 따른 맞춤형 학습 부진아 지도 사례 연구 -초등학교 3학년 덧셈, 뺄셈, 곱셈 중심으로-. 전주교육대학교 교육대학원 석사학위 논문 Kim, E. (2011). A Case Study On the Individually Tailored Teaching for the 3rd Grade mathematics Underachievers By the Causes of Learning Problem in Elementary School: Focusing on Addition, Subtraction, and Multiplication. Master dissertation, Jeonju National University of Education.
  7. 김지은․김지하 (2012). 학력향상 중점학교 사업의 기초학력 향상 효과 분석. 초등교육연구, 25(2), (pp. 117-139). Kim, J. E., & Kim J. H. (2012). Evaluation of the Effectiveness of Academic Improvement School Program on Students' Basic Academic Achievement. The Journal of Elementary Education, 25(2), 117-139
  8. 김태은․이화진․오상철․노원경 (2012). 초등학생의 기초학력 미달 여부에 형향을 미치는 변인들의 효과 분석. 교육심리연구, 26(2), (pp. 505-521). Kim, T. E. Yi, H. J. Oh, S. C. Roh, W. K. (2012). The Effects of Variables Affecting Elementary School students' Achievement of Below Basic Proficiency Level. The Korean Journal of Educational Psychology, 26(2), 505-521.
  9. 남명호․권점례․고정화․김명화․김소영․이규민․박선경․최익준․홍수진 (2009). 2008년 초등학교 3학년 국가수준 기초학력 진단평가 연구 -기초 수학-. 한국교육과정평가원 연구보고 CRE 2009-9-4. Nam, M., Kwon, J., R., Ko, J., Kim, M., Kim, S., Lee, G., Park, S., Choi, I., & Hong, S., (2009). The Grade 3 National Diagnostic Assessment of Basic Competency in 2008 - Basic Mathematics-. Korea Institute for Curriculum and Evaluation Research Report CRE 2009-9-4.
  10. 백경선․박순경․권점례․구영산 (2012). 초등학교 저학년 국어, 수학 교육과정의 수준 적합성 제고 방안. 한국교육과정평가원 연구보고 RRC 2012-3. Baek, K., Park, S., Kwon, J. R., & Goo, Y. (2012). A Study on Improvement of Level Relevance for Curriculum of Korean Language Arts and Mathematics in Elementary School Lower Grades. Korea Institute for Curriculum and Evaluation Research Report RRC 2012-3.
  11. 정은영․남민우․김도남․김혜숙․박가나․이봉주․권점례․최원호․이인호․조보경․송민영․최인봉․김희경․김소영 (2010). 국가수준 학업성취도 평가의 교과별 평가 틀 개발 연구. 한국교육과정평가원 연구보고 CRE 2010-7 Jeong, E., Nam, M., Kim, D., Kim, H., Park, G., Lee, B., Kwon, J. R., Choi, W., Lee, I., Cho, B., Song, M., Choi, I., Kim, H., & Kim, S. (2010). A study on developing the Assessment framework for each subject of the National Assessment of Educational Achievement. Korea Institute for Curriculum and Evaluation Research Report CRE 2009-9-4.
  12. 한국교육과정평가원 (2011). 2011년 초등학교 3학년 기초학습 진단평가 성취수준 설정 자료집: 기초수학. Korea Institute for Curriculum and Evaluation (2011). Manuals for setting cut-scores on the Grade 3 Diagnostic Assessment of Basic Competency: Basic Mathematics.
  13. 황혜정․김동원․이동환․송민호․신항균․장혜원․김상미․고호경․김선희․이환철․방승진․박혜숙․이재학․김영록․도종훈․김화경․전철․최홍원․고명희․황희숙․손복은․오은주․송혜진 (2011). 2009 개정 교육과정에 따른 수학과 교육과정 연구. 한국과학창의재단 Hwang, H., Kim, D., Lee, D., Song, M., Shin, H., Jang, H., Kim, S., Ko, H., Kim, S., Lee, H., Bang, S., Park, H., Lee, J., Kim, Y., Do, J., Kim, H., Jeon, C., Choi, H., Go, M., Hwang, H., Son, B., Oh, E., & Song, H. (2011). A study on 2009 revised mathematics curriculum. Korea Foundation for the Advancement of Sience and Creativity research report.

Cited by

  1. 초등학생의 리듬 재산출 능력과 인지기능 수준 간 상관관계 vol.13, pp.1, 2013, https://doi.org/10.21187/jmhb.2016.13.1.001