DOI QR코드

DOI QR Code

Study for Fire Examples of LPG Leakage Including Fuel hose, Injector and Pressure Regulator Connector in Vehicle

자동차 연료호스, 인젝터 및 압력조절기 연결부에서 LP 가스 누출에 의한 화재사례 고찰

  • Lee, Il Kwon (Department of Automotive Engineering, Daelim University College) ;
  • Kook, Chang Hoo (Department of Automotive Engineering, Daelim University College) ;
  • Suh, Moon Won (Department of Automotive Engineering, Daelim University College) ;
  • Jung, Dong Hwa (Department of Automotive and machinery, Suncheon first College)
  • 이일권 (대림대학교 자동차공학과) ;
  • 국창호 (대림대학교 자동차공학과) ;
  • 서문원 (대림대학교 자동차공학과) ;
  • 정동화 (순천제일대학교 자동차기계과)
  • Received : 2013.04.18
  • Accepted : 2013.06.25
  • Published : 2013.06.30

Abstract

The purpose of this paper is to study for fire example by fuel leakage in LPG Vehicle. At first example, the car was repaired the fuel line that was connected with pressure hose between fuel regulator and injector in engine. But the service man was not very tighten with regular torque. At a result, the gas leaked on hot parts of engine. It verified the production of fire by engine heat. At second example, when the repair man, after replacement the injector, inserted the injector in a assembling part of it, he didn't the transform condition of fixing part. Therefore, the tearing phenomenon of O ring producted the controlled leakage of fuel by the injector deflection. It found the fact that the fuel leaked with gap of O ring. At third example. the fuel-cut solenoid valve was lined with pressure regulator unit. But the service man didn't throughly certify the leaked work of connected parts after repaired it. As a result, it certified the fire by engine heating leaked liquefied petroleum gas. Therefore it have to minimize the fire production that the driver should do no problem to throughly manage the fuel system.

이 논문의 목적은 LPG 자동차에서 연료누설에 의한 화재관련 사례에 대하여 연구하는 것이다. 첫 번째 사례는, 엔진의 연료 레귤레이터 및 인젝터 사이의 고압호스와 연결되는 연료 라인을 수리한 다음 고정하는 볼트를 규정토크로 조이지 않아 호스가 빠지면서 LP 가스가 누출되어 엔진의 열에 의해 화재가 발생한 것을 확인하였다. 두 번째 사례는, 인젝터를 교환한 다음 흡기매니폴드 유닛의 조립부에 삽입할 때 고정하는 고정부를 점검하지 않고 고정부가 변형되어 휜 상태에서 조립한 결과 연료의 누설을 방지하는 O링이 찢어져 이 사이로 연료가 누출된 것으로 확인되었다. 세 번째 사례는, 연료압력 조절기 유닛에는 연료 차단 솔레노이드 밸브가 연결되어 있는데 수리 후 이 연결 커넥터의 기밀작업을 철저하게 하지 않아서 미세하게 LP 가스가 누설되다가 어느 순간에 많은 양의 가스가 누설되면서 엔진의 열에 의해 화재가 발생된 것을 확인하였다. 따라서, 연료 시스템에 문제가 없는지 철저하게 관리하여 화재의 발생이 최소가 되도록 하여야 한다.

Keywords

References

  1. Norman R. Byrd, Arthur Rojo and Stephem C, "Fire Resistant Composites", SAE paper 2002-01-2957
  2. Richard E. Lyon and Richard N. Walters, "Flammability of Automotive Plastics", SAE paper 2006-01-1010
  3. John Kennedy, "The Fire and Explosion Investigator's Role in product Liability Cases", SAE paper 700681
  4. Dennis A. Guenther, Larry G. Goodwin and Ronald N. Thaman, "Forensic Analysis of Automobile Fires", SAE paper 810011
  5. Maintenance manual of Hyundai Motors, (2012)
  6. Maintenance manual of Kia Motors, (2012)
  7. Maintenance manual of GM Daewoo Motor, (2012)
  8. Leland E. Shields and Robert R. Scheibe, "Computer- Based Training in Vehicle Fire Investigation Part 2 : Fuel Sources and Burn Patterns", SAE paper 2006-01-0548
  9. Hyundai Motor Compony, "Service Training Manual - Electronic Control Engine", (2001)
  10. Il Kwon Lee, et al., "Automotive Failure Diagnosis", Sun Hak, (2002)
  11. Dieter Wolpert and Markus Egelhaaf, "Case Studies in Germany Examining the Effect of Recent Service Work on Vehicle Fires" SAE paper 2009-01-0009
  12. Hyundai Motor Company, "Electronic Control LPI System", (2005)