DOI QR코드

DOI QR Code

A Study on the Costumes of Superhero in the Movie 'Watchmen'

영화 '왓치맨(Watchmen)'에 나타난 슈퍼히어로 의상 분석

  • Kim, Seung-Ah (Dept. of Clothing & Textile, Konkuk University) ;
  • Ko, Hyun-Zin (Dept. of Clothing & Textile, Konkuk University)
  • Received : 2013.03.06
  • Accepted : 2013.06.17
  • Published : 2013.08.31

Abstract

In order to create a national myth and be able to control international society, America with her short national history, used popular culture to accomplish these goals. The medium fit this purpose the best was the use of superhero characters based on comics. Born and developed from the 1930s through the 1960s, which could be seen as America's national crisis era, superhero characters were thorough advocates of American justice and was perfect for the role of spreading the legitimacy of American ideology. From the 1970s, superhero characters became part of movies and became even more influential through the Hollywood's massive film industry and the box office success. American ideology in superhero characters symbolically appeared in movie costumes. Starting with Superman and Batman, the very first and typical superhero characters' costumes work as metaphors for realization of American justice. After the 1980s, superheroes were newly developed through a genre called graphic novel and the most representative piece of this genre is Alan Moore's Watchmen. In the Watchmen, which was also turn into a movie in 2009, six changed superhero characters appear ranging from a non-human superhero, villain superhero, superhero with mental disorder and superhero with sexual impotency, the characters were never-seen-before superheroes with different aspects that connote introspection and philosophical ideology. The changed type of heroes and ideology became another form of heroes, and this brought changes to character costumes that were never considered before. The superhero costumes that used to symbolize America now express different types of superhero by borrowing exotic mythical elements, undressing, pastiche and daily life clothes. The superhero characters and their changes in costumes from Watchmen imply American popular culture's introspective tendency. Amongst these changes, we need to raise our critical vision towards popular culture.

Keywords

References

  1. "슈퍼맨, 미국 시민권 포기...미 보수층 발끈",(2011. 4. 29), 전자 경향신문, 자료검색일 2012. 2. 27, http://news.khan.co.kr/kh_news/khan_art_view.html?artid=201104291210451&code=970201
  2. "슈퍼맨 새 의상 화제, 과감한 전신 노출 충격 '팬티 돌려줘'"(2011. 9. 5), 전자 파이낸셜 뉴스, 자료검색일 2012. 2. 27, http://star.fnnews.com/news/index.html?no=27632
  3. "다크 나이트 라이즈, 전 세계 목소리 녹음 '기발한 홍보 화제'"(2011. 11. 11), 전자 영화주간지 무비위크, 자료검색일 2012. 2. 27, http://www.movieweek.co.kr/article/article.html?aid=27876
  4. "생각하게 만드는 슈퍼히어로 영화를 꿈꾼다"(2008. 11. 10), 연합뉴스, 자료검색일 2011. 12. 24, http://news.naver.com/main/read.nhn?mode=LSD&mid=sec&si d1=106&oid=001&aid=0002358216
  5. 김기홍 (2009), 만화원작 할리우드 슈퍼히어로 영화의 장르 혼종성 연구: 2000년 이후 제작된 작품을 중심으로, 서강대학교 영상대학원 석사학위논문.
  6. 조영주 (2005), 할리우드 슈퍼히어로물의 이데올로기 분석, 영상예술연구, 7, pp. 135-153.
  7. 김미림 (2010), 미국의 영웅 "슈퍼맨" 서사 해석, 한국콘텐츠학회논문지, 10(3), pp. 175-186. https://doi.org/10.5392/JKCA.2010.10.3.175
  8. 김수 (2011), 할리우드 슈퍼히어로 영화의 영웅성 변화 연구: 2000년대 영화를 중심으로, 동국대학교 대학원 석사학위논문.
  9. 류수현 (2006), 판타지 영화 의상에 대한 기호학적 분석 : 슈퍼영웅의 파워 이미지를 중심으로, 서울대학교 대학원 석사학위논문
  10. 김동민 (2011), 슈퍼히어로 캐릭터 의상에 나타나는 에로티시즘 연구, 홍익대학교 영상대학원 석사학위논문.
  11. Delong, Marilyn (1997), 복식조형을 보는 시각, 금기숙 역, 서울: 도서출판 이즘, pp. 133-148.
  12. 네이버 국어사전, 자료검색일 2012. 12. 26, http://krdic.naver.com/detail.nhn?docid=27363400 ;
  13. 네이버 영어사전, 자료검색일 2012. 12. 26, http://endic.naver.com/enkrEntry.nhn?entryId=ad4c19aeab534135a1a5b4 28bc59dca4&query=super
  14. 네이버 영어사전, 자료검색일, 2012. 12. 26, http://endic.naver.com/enkrEntr y.nhn?entryId=25a0fa8e270d414ca23305085f416a35&query=superhero
  15. 네이버 영어사전, 자료검색일 2012. 12. 26, http://endic.naver.com/enkrEntry.nhn?entryId=25a0fa8e270d414ca23305085f416a35&query=superhero
  16. 위키백과, 자료검색일 2013. 4. 25, http://ko.wikipedia.org/wiki/%ED%8E%84%ED%94%84_%EB%A7%A4%EA%B1%B0%EC%A7%84
  17. 김기홍 (2009), 만화원작 할리우드 슈퍼히어로 영화의 장르 혼종성 연구: 2000년 이후 제작된 작품을 중심으로, 서강대학교 영상대학원 석사학위논문. p. 28.
  18. 김종희 (2012), 슈퍼히어로 캐릭터 성향 변화에 관한 연구: 슈퍼맨과 배트맨을 중심으로, 조선대학교 대학원 석사학위논문, p. 14.
  19. Gresh, Lois H, Weinberg, Robert E (2004), 슈퍼영웅의 과학, 이한음 역, 서울: 한승, pp. 5-13.
  20. 김경욱 (2002), 할리우드 블록버스터의 전개과정과 이데올로기, 영화연구, 19, p. 176.
  21. 김종희 (2012), 슈퍼히어로 캐릭터 성향 변화에 관한 연구: 슈퍼맨과 배트맨을 중심으로, 조선대학교 대학원 석사학위논문, p. 35.
  22. 김기홍 (2009), 만화원작 할리우드 슈퍼히어로 영화의 장르 혼종성 연구: 2000년 이후 제작된 작품을 중심으로, 서강대학교 영상대학원 석사학위논문. p. 5.
  23. 조영주 (2005), 할리우드 슈퍼히어로물의 이데올로기 분석, 영상예술연구, 7, p. 133.
  24. Schatz, Thomas (1995), 할리우드 장르의 구조, 한창호 역, 서울: 한나래, p. 405.
  25. Eco, Umberto (2005), 대중의 영웅, 조형준 역, 서울: 새물결, p. 64.
  26. Lacassin, Francis(1998), 제 9의 예술 만화, 심상용 역, 서울: 하늘연못, p. 25.
  27. 류수현 (2006), 판타지 영화 의상에 대한 기호학적 분석 : 슈퍼영웅의 파워 이미지를 중심으로, 서울대학교 대학원 석사학위논문. p. 2.
  28. 김동민 (2011), 슈퍼히어로 캐릭터 의상에 나타나는 에로티시즘 연구, 홍익대학교 영상대학원 석사학위논문. p. 43.
  29. "슈퍼맨", 자료검색일 2013. 3. 4, http://movie.naver.com/movie/bi/mi/photoView.nhn?code=40177
  30. "배트맨", 자료검색일 2013. 3. 4, http://figure-x.seesaa.net
  31. 김윤희 (2013), 2000년 이후 판타지 영화에 등장하는 슈퍼히어로의 복식미, 한국디자인포럼 38, pp. 399-410.
  32. 손원경 (2009), S.F 히어로 영화의 특성연구 및 캐릭터 상품에 대한 고찰 : 액션피겨를 포함한 컬렉션 대상의 상품 중심으로 분석, 중앙대학교 예술대학원 석사학위논문.
  33. 주형일 (2007), 나는 왜 스파이더맨을 좋아하는가: 자기민속지학 방법의 모색, 언론과 사회, 15(3), p. 29.
  34. 김기홍 (2009), 만화원작 할리우드 슈퍼히어로 영화의 장르 혼종성 연구: 2000년 이후 제작된 작품을 중심으로, 서강대학교 영상대학원 석사학위논문. p. 80.
  35. 조영주 (2005), 할리우드 슈퍼히어로물의 이데올로기 분석, 영상예술연구, 7, p. 15.
  36. Sabin, Roger (2002), 만화의 역사, 김한영 역, 서울: 글논그림밭, p. 160.
  37. 네이버 지식백과, 자료검색일 2013. 3. 4, http://terms.naver.com/entry.nhn?cid=3413&docId=1647899&mobile&categoryId=3413
  38. 김수 (2011), 할리우드 슈퍼히어로 영화의 영웅성 변화 연구: 2000년대 영화를 중심으로, 동국대학교 대학원 석사학위논문. p. 65.
  39. 김수 (2011), 할리우드 슈퍼히어로 영화의 영웅성 변화 연구: 2000년대 영화를 중심으로, 동국대학교 대학원 석사학위논문. p. 60.
  40. 김수 (2011), 할리우드 슈퍼히어로 영화의 영웅성 변화 연구: 2000년대 영화를 중심으로, 동국대학교 대학원 석사학위논문. p. 66.
  41. 김수 (2011), 할리우드 슈퍼히어로 영화의 영웅성 변화 연구: 2000년대 영화를 중심으로, 동국대학교 대학원 석사학위논문. p. 11.
  42. "닥터 맨해튼", 직접 캡쳐.
  43. Pastoureau Michel (2003), 색의 비밀, 전창림 역, 서울: 미술문화, pp. 30-31.
  44. Breaem, Harald (2010), 색의 힘, 이재만 역, 서울: 일진사, p. 61.
  45. "코미디언맨", 직접 캡쳐.
  46. "코미디언맨", 자료검색일 2013, 4, 12, http://movie.naver.com/movie/bi/mi/photoView.nhn?code=66471
  47. Breaem, Harald (2010), 색의 힘, 이재만 역, 서울: 일진사, pp. 158-159.
  48. "오지맨디아스", 자료검색일 2013. 4. 12, http://movie.naver.com/movie/bi/mi/photoView.nhn?code=66471
  49. 고애란 (2008), 서양의 복식문화와 역사, 서울: 교문사, p. 21.
  50. 김민자 외 (2010), 서양패션 멀티콘텐츠, 서울: 교문사, p. 17.
  51. 김민자 외 (2010), 서양패션 멀티콘텐츠, 서울: 교문사, p. 12.
  52. "오지맨디아스", 직접 캡쳐.
  53. Breaem, Harald (2010), 색의 힘, 이재만 역, 서울: 일진사, p. 130.
  54. "로어셰크", 자료검색일 2013. 4. 12, http://movie.naver.com/movie/bi/mi/photoView.nhn?code=66471
  55. Waid, Mark (2010), 슈퍼 히어로 미국을 말하다, 하윤숙 역, 서울: 도서출판 잠, p. 69.
  56. 부엉이 박물관, 검색일자 2012. 11. 5, http://www.owlmuseum.co.kr/fr2.htm
  57. "아울맨", 직접 캡쳐.
  58. "아울맨", 자료검색일 2013. 4. 12, http://movie.naver.com/movie/bi/mi/photoView.nhn?code=66471
  59. "실크 스펙터", 자료검색일 2013. 4. 12, http://movie.naver.com/movie/bi/mi/photoView.nhn?code=66471
  60. Breaem, Harald (2010), 색의 힘, 이재만 역, 서울: 일진사, p. 156.

Cited by

  1. A Study on a Tendency of Using Dominant Colors in Superhero Comics Based on Character Identities - Mainly with Characters from Marvel Comics - vol.15, pp.1, 2013, https://doi.org/10.17280/jdd.2015.15.1.047
  2. 시맨틱 네트워크를 통한 문학작품 속 인물과 의상의 관계 -소설 「노르웨이의 숲」- vol.19, pp.1, 2013, https://doi.org/10.14400/jdc.2021.19.1.307