DOI QR코드

DOI QR Code

Characteristics of Pattern Design from Dries Van Noten Collection

드리스 반 노텐의 컬렉션에 나타난 문양디자인 특성

  • Kim, Chanju (Dept. of Fashion & Industry, University of Incheon) ;
  • Ro, Mikyung (Dept. of Fashion & Industry, University of Incheon)
  • 김찬주 (인천대학교 패션산업학과) ;
  • 노미경 (인천대학교 패션산업학과)
  • Received : 2013.03.05
  • Accepted : 2013.06.21
  • Published : 2013.08.31

Abstract

Dries Van Noten, one of the Antwerp Six, focused on recreating traditional attire from each region to complex contemporary attire and has shown designs that interpreted ethnic image in contemporary perspective from his very first collection. He has positioned himself as a designer with creative expression of ethnic image through broad use of various patterns. This paper analyze the use of pattern in Dries Van Noten's designs by season and item, and reflects on the characteristics of pattern use and influence on fashion image. Total of 887 clothing items were collected from Noten's collections on the Internet. Through analysis of frequency and percentage and cross tab of expression techniques, types, patterns of each motif, and classifications of print combinations, it was shown that Noten has applied six aesthetic rules in the use of pattern design. Pattern played the most significant role in his design. It was possible to achieve the balance of ethnic image and modern image with the mix of flower and abstract motives. Overall pattern was mostly used for practical purpose: border patterns and spaced patterns played a vital role in rendering uniqueness. Noten exhibited unity and variation in combining prints. He expressed the beauty of Oriental style by inserting solid color blocks in between patterns and decorations along trim lines.

Keywords

References

  1. 김윤경, 이경희 (2000), 의복무늬의 시각적 감성 연구, 한국의류학회지, 24(6), pp. 861-872.
  2. 김재숙 외 (1998), 한복의 무늬 배열, 무늬 형태, 의복색이 착용자의 인상형성에 미치는 영향, 충남생활과학연구지, 11(1), pp. 37-47.
  3. 박영희 (2004), 남성복에 나타난 문양의 감성이미지와 선호도, 복식, 54(4), pp. 113-127.
  4. 이승현, 이경희 (2009), 남성복 캐주얼 브랜드 무늬셔츠에 대한 패션감성과 소비감성 분석, 한국의류학회지, 33(3), pp. 444-456.
  5. 장수경, 김재숙 (1996), 질적, 양적 접근 방법에 의한 연화문, 학문의 분류원형 추출, 한국의류학회지, 20(6), pp. 1016-1026.
  6. 최수경 (2010), 유채색과 무채색 배색에 따른 체크무늬의 의복이미지 연구, 한국의상디자인학회지, 12(3), pp. 133-143.
  7. 최혜원, 류숙희 (2007), 물방울무늬의 크기가 의복이미지에 미치는 영향-원피스드레스를 중심으로-, 한국의류학회지, 31(5), pp. 742-752. https://doi.org/10.5850/JKSCT.2007.31.5.742
  8. 조현승, 이주현 (1998), 소비자 감성분석을 기반으로한 꽃 문양 스카프 디자인의 레이아웃 기법 제안: 제1보, 한국감성과학회지, 1(2), pp. 23-33.
  9. 현선희, 배수정 (2007), 패션문화상품을 위한 텍스타일 디자인 개발-한국전통문양을 중심으로-, 한국의류학회지, 31(6), pp. 985-996. https://doi.org/10.5850/JKSCT.2007.31.6.985
  10. 이경은 (2003), 오리엔탈리즘 패션의 컬러연구 -2000년 이후 해외 컬렉션을 중심으로, 홍익대학교 대학원 석사학위 청구논문.
  11. 이미연 (2007), 국내 패션 브랜드 상품에 전개된 이국 적 이미지의 유형 -2001년 이후 여성복을 중심으로-, 경희대학교 대학원 박사학위 청구논문.
  12. 이상희 (2001), 현대 벨기에 패션 디자이너에 관한 연구 -마틴 마르지엘라와 드리스 반 노튼을 중심으로-, 성신여자대학교 대학원 석사학위 청구논문.
  13. 이연순 (2004), 21세기 초 패션쇼를 통해 본 오리엔탈리즘의 표현법 -2000년 이후 컬렉션을 중심으로, 성신여자대학교 대학원 석사학위 청구논문.
  14. 이용선 (2004), 점 문양을 활용한 현대복식 디자인 연구, 홍익대학교 대학원 석사학위 청구논문.
  15. 정진영 (2002), 벨기에 패션 디자인의 반미학적 특성에 관한 연구, 홍익대학교 산업미술대학원 석사학위 청구논문.
  16. 홍민지 (2008), 패션 기업의 아트 마케팅 활동에 관한 연구 -국내외 패션 기업의 아트 마케팅 사례와 소비자 인식에 대한 분석을 중심으로-, 국민대학교 대학원 석사학위 청구 논문.
  17. Tycker, Andrew (1999), Dries Van Noten: Shape, Print and Fabric, New York: Watson Guptill, p. 12.
  18. 이상희 (2001), 현대 벨기에 패션 디자이너에 관한 연구 -마틴 마르지엘라와 드리스 반 노튼을 중심으로-, 성신여자대학교 대학원 석사학위 청구논문. p. 5.
  19. Luc Derycke & Sandra van de Veire (1999), Belgian Fashion Design, Amsterdam: Ludion Ghent, p. 174.
  20. Tycker, Andrew (1999), Dries Van Noten: Shape, Print and Fabric, New York: Watson Guptill, p. 58.
  21. Luc Derycke & Sandra van de Veire (1999), Belgian Fashion Design, Amsterdam: Ludion Ghent, p. 218.
  22. 이상희 (2001), 현대 벨기에 패션 디자이너에 관한 연구 -마틴 마르지엘라와 드리스 반 노튼을 중심으로-, 성신여자대학교 대학원 석사학위 청구논문. p. 97.
  23. 정진영 (2002), 벨기에 패션 디자인의 반미학적 특성에 관한 연구, 홍익대학교 산업미술대학원 석사학위 청구논문. p. 40.
  24. 자료검색일 2012. 7. 20, http://www.driesvannoten.be.info-bio.php
  25. 이호정, 정송향 (2010), Fashion Design & Collection, 서울: 교학연구사, p. 172.
  26. 김영옥 (1987), 페르시아 직물문양과 비잔틴 직물문양의 조형성비교, 한국의류학회지, 11(3), p. 2.
  27. 간문자 (2007), 디자인, 서울: 신정출판사, p. 115
  28. 한성지, 김아영 (2007), 패션디자인, 서울: 교학연구사, p. 44.
  29. 이은영 (2009), 복식디자인론, 서울: 교문사, pp. 216-219.
  30. 이호정, 정송향 (2010), Fashion Design & Collection, 서울: 교학연구사, p. 176.
  31. 이호정, 정송향 (2010), Fashion Design & Collection, 서울: 교학연구사, pp. 177-178.
  32. 박영희 (2004), 남성복에 나타난 문양의 감성이미지와 선호도, 복식, 54(4), pp. 119-121.
  33. 정혜정 (2002), 현대 패션에 나타난 체크패턴 연구, 복식, 52(2), pp. 31-44.
  34. 김신우, 금기숙 (2002), 기학학적 패턴을 활용한 패션 디자인 연구, 복식, 52(1), pp. 53-67.
  35. 유현정 (2009), 2000년대 패션에 나타난 추상적 문양 의 조형적 특성, 한국의상디자인학회지, 11(3), pp. 17-25.
  36. 이은영 (2009), 복식디자인론, 서울: 교문사, pp. 220-221.
  37. 2010 S/S Dries Van Noten, 자료검색일 2012. 2. 17, http://www.samsungdesign.net/collection/for women/new_source.asp?sourcename=31_208_4444_49.jpg&itemidx=4444&seq=49&an=31&sourcewidth=900&sourceheight=1352&initImg=49
  38. 2007 F/W Dries Van Noten, 자료검색일 2012. 2. 15, http://www.samsungdesign.net/collection for women/new_source.asp?sourcename=22_126_2150_30.jpg&itemid=126&designeridx=2150&seq=30&an=22&sourcewidth=400&sourceheight=600&initImg=30
  39. 2006 S/S Dries Van Noten, 자료검색일 2012. 2. 15, http://www.samsungdesign.net/collection/for women/new_source.asp?sourcename=16_99_1456_46.jpg&itemidx=1456&seq=46&an=16&sourcewidth=397&sourceheight=600&initImg=46
  40. 2005 S/S Dries Van Noten, 자료검색일 2012. 2. 15, http://www.samsungdesign.net/collection/for women/new_source.asp?sourcename=11_78_969_28.jpg&itemidx=969&seq=28&an=11&sourcewidth=401&sourceheight=600&initImg=28
  41. 2010 S/S Dries Van Noten, 자료검색일 2012. 2. 17, http://www.samsungdesign.net/collection/for women/new_source.asp?sourcename=31_208_4444_82.jpg&itemidx=4444&seq=82&an=31&sourcewidth=900&sourceheight=1352&initImg=82
  42. 2011 F/W Dries Van Noten, 자료검색일 2012. 2. 20, http://www.samsungdesign.net/collection/for women/new_source.asp?sourcename=41_259_6861_155.jpg&itemidx=6861&seq=155&an=41&sourcewidth=687&sourceheight=1058&initImg=146
  43. 2009 F/W Dries Van Noten, 자료검색일 2012. 2. 17, http://www.samsungdesign.net/collection/for women/new_source.asp?sourcename=29_192_3792_35.jpg&itemidx=3792&seq=58&an=29&sourcewidth=433&sourceheight=650&initImg=58
  44. 2011 F/W Dries Van Noten, 자료검색일 2012. 2. 17, http://www.samsungdesign.net/collection/for women/new_source.asp?sourcename=41_259_6861_41.jpg&itemidx=6861&seq=41&an=41&sourcewidth=687&sourceheight=1058&initImg=35
  45. 2011 F/W Dries Van Noten, 자료검색일 2012. 2. 17, http://www.samsungdesign.net/collection/for women/new_source.asp?sourcename=41_259_6861_100.jpg&itemidx=6861&seq=100&an=41&sourcewidth=687&sourceheight=1058&initImg=92
  46. 2008 S/S Dries Van Noten, 자료검색일 2012. 2. 15, http://www.samsungdesign.net/collection/for women/new_source.asp?sourcename=24_135_2307_19.jpg&itemi=2307&seq=19&an=24&sourcewidth=320&sourceheight=480&initImg=19
  47. 2009 F/W Dries Van Noten, 자료검색일 2012. 2. 17, http://www.samsungdesign.net/collection/for women/new_source.asp?sourcename=29_192_3792_35.jpg&itemidx=3792&seq=35&an=29&sourcewidth=433&sourceheight=650&initImg=35
  48. 2006 S/S Dries Van Noten, 자료검색일 2012. 2. 15, http://www.samsungdesign.net/collection/for women/new_source.asp?sourcename=16_99_1456_61.jpg&itemidx=1456&seq=61&an=16&sourcewidth=397&sourceheight=600&initImg=61

Cited by

  1. An Observation on Dries Van Noten's Collections (1) - Focus on Women's Collections from 1994 S/S to 2014 F/W - vol.65, pp.5, 2015, https://doi.org/10.7233/jksc.2015.65.5.014
  2. An Observation on Dries Van Noten's Collections (2) - Focus on Men's Collections from 1992 S/S to 2014 F/W - vol.66, pp.3, 2016, https://doi.org/10.7233/jksc.2016.66.3.051
  3. The Relationship between Anger Control and Design Code in View of the Semiotics : Focused on Language and Image vol.31, pp.6, 2013, https://doi.org/10.6107/jkha.2020.31.6.013