A Study on Relationships between Travel Time and Provision of Road Inundation Information in Heavy Rain and Snow using an Agent-based Simulation Model

폭우.폭설 시 침수 정보 전달과 통행시간 관계 연구 -에이전트 기반 모델을 활용하여-

  • Received : 2013.04.23
  • Accepted : 2013.05.13
  • Published : 2013.06.30

Abstract

Heavy rain and heavy snow as representative extreme weather are recently an issue in urban area. The paper aims at modeling the scenarios of evacuation that minimizes economic loss of the designated urban area with improving travel efficiency by providing road closure information facing an extremely heavy rainfall. The paper develops a model by using a NetLogo toolkit applied to the study area of Seocho-dong, Seocho-gu, Seoul. The model conducts a simulation of travel time under different scenarios of information provision. The simulation results show that it is efficient to provide the information of road closure to 20~40% of the drivers under the scenario of humid road or rainfall less than 20mm, whereas to 40~60% of the drivers under the scenario of heavy rainfall more than 20mm.

최근 도시에 발생하는 폭우 폭설 등의 극단적인 기상현상은 대규모 재난으로 이어지며 사회적인 문제가 되고 있다. 본 연구는 극단적인 강수현상 발생 시 통행효율성을 증대시켜 도시 지역 내 경제적 손실을 최소화할 수 있는 최적의 침수 정보 전달 시나리오를 선정하고자 한다. 이를 위해 서울시 서초구 서초동 일대를 사례지역으로 NetLogo 툴킷을 활용한 모델을 작성하여, 극단적인 강수 발생 시 정보전달 시나리오별 통행시간의 시뮬레이션을 수행하였다. 시뮬레이션에 따르면, 노면에 습기가 있거나 강설량 20mm 미만인 시나리오에서는 20~40%의 운전자에게, 강설량 20mm 이상의 폭우가 발생한 시나리오에서는 40~60%의 운전자에게 도로통제의 정보를 전달하는 것이 효과적이라는 결과가 각각 도출되었다.

Keywords