DOI QR코드

DOI QR Code

Music Teacher Education for Multicultural Music Education: An Analysis of Multicultural Contents in Undergraduate Music Education Curriculum in USA

다문화 음악교육을 위한 음악 교사 교육의 방향: 미국 음악교사 교육과정의 다문화 교과목의 분석을 통하여

  • 이가원 (목원대학교 사범대학 음악교육학과)
  • Received : 2013.04.16
  • Accepted : 2013.06.17
  • Published : 2013.07.28

Abstract

In the 21th century, world citizens have more chances to meet and interact with people from different cultural or ethnic backgrounds than ever before. It is therefore inevitable that multiculturalism has become one of the integral part of music education. Educators in every field should make conscious efforts to provide opportunities and experiences for students so that they can adequately cope with these culturally diverse encounters. This study is to grasp the current state of multicultural education in the teacher education program in Korea and America. Also it is aimed to figure out the current multicultural music course offerings available for undergraduate music education majors at the selected 10 American Universities. It is expected that this study may suggest an idea of multicultural-world music education in teacher education.

21세기 세계인들은 다른 문화적 배경을 가진 사람들과 만나고 소통할 기회가 많아졌다. 최근, 국제결혼의 증가, 외국인 노동자의 유입으로 우리 사회는 다양한 국가와 인종, 민족들이 섞여 사는 다인종 국가(multi-ethnic society)로 급변하면서 "다문화주의"는 정부의 정책, 대중매체, 교육과정 의 방향설정의 역할을 하는 막강한 단어로 부상하고 있다. 이번 연구에서는 우리나라 중등 교사 양성기관의 다문화 교육 현황과 함께, 미국의 4년제 대학 10개를 선정하여 음악교육 교사교육 프로그램의 교과과정과 함께 음악교과교육 영역에서 다문화 교육이 어떠한 콘텐츠를 가지고 실시되고 있는지 개론과정, 연주, 지역, 종족음악학, 지도법의 분야로 나누어 살펴보았다. 한국의 다문화적 음악교육의 발전을 위해서는 다문화 음악교육에 대한 인식과 필요성에 대한 이해를 바탕으로, 다문화적 원칙에 근거한 음악 수업 방법과 내용을 포함하는 실질적인 교과관련 교사교육 프로그램 개발이 필요하다. 또한, 교육의 내용의 다양화를 위한 악곡의 선정이나 지도 방법적 측면의 연구가 지속되어야 한다.

Keywords

References

  1. 서은숙, "한국 문화콘텐츠 개발의 필요성과 방향", 한국콘텐츠학회논문지, 제9권, 제1호, pp.417-427, 2009.
  2. P. Campbell, "Music instruction: Marked and molded by Multiculturalism," American Music Teachers, Vol.42, No.6, pp.14-17, 1993.
  3. 박지영, "미국 다문화 음악교육의 역사적 지평과 그 중요성", 음악과 민족, 제43호, pp.339-368, 2012.
  4. J. A. Banks, Race, Culture, and Education, Routeldge, 2006.
  5. 전경자, 초등교사의 다문화교육 인식과 실행에 관한 사례연구, 경인교육대학원학위논문, 2010.
  6. W. Schmid, "World Music in the Instrumental Program," Music Educators Journal, Vol.78, No.9, pp.41-45, 1992.
  7. K. Norman, "Music Faculty Perceptions of Multicultural Music Education," Bulletin of the Council for Research in Music Education, No.139, pp.37-49, 1999.
  8. J. A. Banks and C. A. M. Banks, Handbook of Research on Multicultural Education(2nd Ed.), San Francisco: Jossey-Bass, 2004.
  9. Clark, "Language and Culture: Critical Components of Multicultural Teacher Education," The Urban Review, Vol.28, No.2, pp185-197, 1996. https://doi.org/10.1007/BF02354384
  10. 장원순, "한국사회에 적합한 다문화 교사교육과 정에 관한 연구", 사화과 교육, 제18권, 제1호, pp.57-79, 2009.
  11. 모경환, 최충옥, 임현경, "다문화 교사교육과정의 실태와 개선방안: 2010년 교과과정을 중심으로", 시민교육연구, 제42권, 제4호, pp.31-53, 2010.
  12. 김향정, "사회적 변화에 따른 한국 다문화 음악 교육의 방향", 음악과 민족, 제38권, pp.371-398, 2009.
  13. 권덕원, "다문화주의 음악 교육과 국악교육", 음악과 문화, 제2호, pp.58-71, 2000.
  14. 조효임, 주대창, "음악 교과서에 나타난 다문화적 접근", 음악연구, 제33권, pp.263-282, 2004.
  15. 함희주, "초등학교 교육에서 다문화적 음악교육 적용 가능성 탐색", 음악교육연구, 제25호, pp.105-128, 2003.
  16. 민경훈, "세계화에 있어서 다문화적 음악 교육의 과제와 전망", 음악과 민족, 제28호, pp.432-445, 2004.
  17. 안재신, "유아 음악교육의 세계화를 위한 다문화적 접근의 프로그램 개발", 음악교육연구, 제21호, pp.1-22, 2001.
  18. 신지원, 다문화적 음악교육을 위한 초등학교 음악과 교수-학습 방안연구, 부산교육대학교석사논문, 2005.
  19. 박준현, 초등학생을 위한 다문화 음악교육 프로그램 개발, 경인교육대학교 석사논문, 2006
  20. 김용희, 방금주, "네가지 학습모형을 사용한 다문화 음악수업 지도방안 개발", 음악과 민족, 제33권, pp.305-337, 2007.
  21. 권자영, 한국적 다문화주의 음악 교육의 대안에 대한 연구, 성신여자대학교 학위논문, 2007.
  22. http://saladtv.kr/document_srl=345957.
  23. 권충훈, 김훈희, "다문화 교육을 위한 교수-학습 경험 선정 아이디어", 한국콘텐츠학회논문지, 제8권, 제8호, pp.293-302, 2008.
  24. 장인실, "다문화 교육이 한국 교사 교육과정에 주는 시사점", 교육과정연구, 제21권, 제3호, pp.409-431, 2003.
  25. L. Chin, "Multicultural Music Education," University of Oregon, Dissertation Abstract, 1996.
  26. 민경훈, "다문화 교육으로서의 음악 교육의 필요성과 역할", 예술교육연구, 제7권, 제1호, pp.93-111, 2009.
  27. 모경환, 이혜진, 임정수, "다문화 교사교육과정의 실태와 개선방안: 2010년 교과과정을 중심으로", 다문화 교육, 제1권, 제1호, pp.21-35, 2010.