DOI QR코드

DOI QR Code

Analysis of the Factors for the Box Office Success in Korean, Chinese and Japanese Film Market Approach to the Storytelling

스토리텔링의 관점에서 본 영화흥행요소분석 - 한국·중국·일본영화를 중심으로

  • 박철 (세종대학교 영화예술학과)
  • Received : 2013.06.18
  • Accepted : 2013.07.16
  • Published : 2013.07.28

Abstract

This Paper aims to explore the key factors that drive box-office success in Korean, Chinese and Japanese film market regarding to the storytelling of the movies. At first, I researched the top 20 movies at the box office of Korean, Chinese and Japanese film market from 2007 to 2011.And then I tried to figure out the key factors for the success and the differences among those countries. Usually the purpose of the movie planning in Korea is for the domestic market. In the profit structure of Korean film industry, it is really hard to focus on the overseas film market. In Chinese film market, recently it has been changed a lot especially film genre. The movie liked to watch is melodrama, romantic comedy movie It is being changed to the comedy genre from the war and martial arts movie. And it is emphasized the importance of the scenario in the film production. They want to watch their lives like a real and dreams at the movie and the movie tries to show this trend. In Japanese film market, they made movies in which TV drama, animation and cartoon according to the O.S.M.U. strategy. The movies like to watch are the blockbuster movies, horror movies, thriller movies and melodrama. Comparing with Korea and China, they like movies which show more fantastic and fairy tale imagination.

오늘날 대부분의 영화가 고전적인 내러티브 형식을 뛰어넘어 대안적 형태를 갖추고 있다는 점에서 이야기 구조가 갖는 패턴, 플롯과 서브텍스트, 갈등, 인물, 대사, 발견, 반전, 구성점 등 전통적인 내러티브 요소에 대한 분석과 전통적인 관습의 대안적 형태로서 드러나는 서사체계를 파악하기 위한 요소들을 중심으로 한국 중국 일본영화를 비교해보았다. 최근의 중국영화는 장르적으로 특징적인 변화가 있는데 전체적으로 서사, 전쟁/ 무협 액션류의 장르에서 최근 들어 멜로, 로맨스, 코메디류의 장르의 비중이 커지는 상황이다. 중국영화의 대체적인 특징은 중국 자국영화가 아닌 외국영화인 경우 영화를 선택하게 되는 가장 중요한 요소는 블록버스터 영화, 그리고 유명스타의 출연여부인데, 외국 영화에서는 대형스타의 출연이 관객들의 의사 결정에 큰 영향을 끼치게 된다. 일본은 OSMU 전략에 따른 작품의 집결지라고 볼 수 있을 만큼 드라마나 애니메이션, 만화가 원전인 작품이 제작되고 있다. 시리즈 형식의 블록버스터 영화와 장르별로는 공포 스릴러 영화나 멜로 영화들의 빈도가 높은 편이었으며, 다른 아시아 국가와의 비교를 통해 보더라도 판타지 장르나 동화적인 상상, 애니메이션 풍의 스토리텔링이 일본에서 강점을 보이고 있었다.

Keywords

References

  1. 최예정, 스토리텔링과 내러티브, 글누림, 2005.
  2. 이철한, 이야기로 세상을 만든다, 스토리텔링, 마커스, 2009.
  3. 켄 데시거, 얼터너티브 시나리오, 커뮤니케이션북스, 2006.
  4. 김정희, 스토리텔링 이론과 실제, 인간사랑, 2010.
  5. Irwin R. Blacker, The Element of Screenwriting, Macmillan, 1986.
  6. <해운대>, 한국, 윤제균 감독의 영화, 2009.
  7. <2012>, 미국, 롤랜드 에머리히 감독의 영화, 2009.
  8. 룬펑, 아시아영화산업, 커뮤니케이션북스, 2010.
  9. <쉬즈 더 원, 非誠勿擾, If You Are The One>, 중국, 펑 샤오강 감독의 영화, 2008.
  10. <라스트 프로포즈,游龍嬉鳳, Look for a Star>, 홍콩, 유위강 감독의 영화, 2009.
  11. <춤추는 대수사선, Bayside Shakedown>, 일본, 모토히로 카츠유끼 감독의 영화, 1998.
  12. <멋진악몽, Once in a Blue Moon>, 일본, 미타니 코키 감독의 영화, 2011.