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체현 인지에 기반한 개념 메타포에 관한 연구

Conceptual Metaphor based on Embodied Cognition

  • 김형우 (동서대학교 디자인학부 영상디자인전공)
  • 투고 : 2013.05.02
  • 심사 : 2013.05.28
  • 발행 : 2013.07.31

초록

기존 인터페이스 연구는 전통적인 객관주의 인지 관점에 토대를 둔 수사적 메타포를 중심으로 연구되어 왔다. 그러나 미디어 환경의 변화로 인하여 기존의 연구 관점은 그 논리적 한계를 드러내고 있다. 본 연구에서는 체현 인지에 기반한 개념 메타포를 그 대안으로 제시하고 기존 인터페이스 환경에의 논리적 적합성을 고찰하였다. 고찰 결과 첫째, 체현 인지 관점은 총체적인 인지가 소통하는 공간 개념으로서의 인터페이스 관점을 제공해주는 이론이며, 체현 인지에 기반한 개념 메타포는 보다 구조화된 메타포 논리를 제공하여 복잡한 메타포 구조의 설명에 적합한 것으로 고찰되었다. 둘째, 그릇 이미지 스키마는 '안-밖-경계'의 기본적 구조 외에도 부차적 이미지 스키마를 제공하여 데스크탑 메타포를 설명하는 데 있어 기존 메타포에 비해 구체적이고 세부적인 구조를 제공해 준다. 셋째, 경로 이미지 스키마는 '출발점-경로-목적지'의 기본구조 외에도 부차적 이미지 스키마를 제공하여 기존 메타포가 가지는 논리 구조의 모호성과 혼란성을 해소하고 명확한 논리의 형성이 가능하다. 체현 인지에 기반한 개념 메타포는 인간의 물리적 경험을 그릇, 경로의 이미지 스키마로 표상함으로써 향후 다양한 미디어 환경의 인터페이스를 설명하는 이론적 근간이 될 것으로 기대된다.

The existing interface study has been focused on rhetorical metaphor based on a cognitive viewpoint in traditional objectivism. But the existing study viewpoint about the interface shows logical limitation by the changes in media environment. This study suggests conceptual metaphor based on embodied cognition for an alternative to solve the limitation, and research logical suitability of the existing interface environment. The result of this study is as follow; The first, the embodied cognitive viewpoint provides the interface as a space for holistic recognition communication, and the conceptual metaphor based on embodied cognition provides a well-structured metaphor logic and is a suitable metaphor to explain complicated metaphor structure. The second, the container image schema provides concrete and detailed metaphor structure than previous metaphor when it comes to explaining desktop metaphor by offering subsidiary image schema from 'IN-OUT-BOUNDARY' image schema. The third, path image schema is possible to make a concrete logic and works off the laxity and confusion of logical structure in existing metaphor by offering subsidiary image schema from 'SOURCE-PATH-GOAL' image schema. The conceptual metaphor based on embodied cognition is expected to be a basic theory to explain interfaces for various media environment by thinking of human physical experience as container and path image schema.

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참고문헌

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피인용 문헌

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