DOI QR코드

DOI QR Code

밥 크로울리 무대디자인에 나타나는 시각적 은유에 관한 연구 - 뮤지컬 '아이다' 무대디자인을 중심으로 -

A Study on Visual Metaphors that appear in the Stage Design of Bob Crowley - Focused on the stage design of 'AIDA' -

  • 황수연 (국민대학교 일반대학원 공간디자인학과) ;
  • 윤재은 (국민대학교 조형대학 실내디자인학과)
  • 투고 : 2012.11.30
  • 심사 : 2013.02.08
  • 발행 : 2013.02.28

초록

The main purpose of (the) performing arts is to efficiently communicate the themes and meanings which performances contain under limited time and place to the audience. Stage design should visually express play writer's scripts and director's interpretations of works, amid limitations. Although it is mostly designed metaphorically, in many cases, it is used only as a tool describing the background of performances but fails to effectively convey the true message of scenes to spectators. On the other hand, Bob Crowley has been recognized for his own design presentation skills to win 'Best Scenic Design of a Musical' of Tony Awards for six times and still exerts great influence on the musical and performing arts fields as a set designer. This study analyzes his reading of scripts and visual metaphor expressions, focusing on the musical, 'Aida' where the skills are mostly notable. To that end, we studied the concept of stage arts and theory of visual metaphoric expression to derive the features of his own technique in visual metaphor. Then, the features were applied to each scene of 'Aida' to see how they are displayed on stage. The result shows that Bob Crowley not only describes the background on stage, but also visualizes characters' personality and emotions in scenes. Such method of his expression is a proof to enhanced performance level by maximizing the atmosphere. Considering that a stage design should be based on the capacity of a designer to reinterpret the space with renewed viewpoints, visual metaphoric expression can serve as an effective tool to deliver clear messages to the audience under limited time and space, which is open to various methods of expressions.

키워드

참고문헌

  1. 김중효, 무대 위의 상상, 예전사, 2002
  2. 윤정섭, 디자이너가 말하는 디자이너, 부키, 2005
  3. 최철주, 무대디자인, 미진사, 1997
  4. Francis Reid, Designing For Theater, 박희태 옮김, 예니, 1999
  5. Peter Brook, 김선, The Empty Space, 청하, 1989
  6. 김상국, 현대 주거건축에서 기호론으로 본 상징의 표현 특성에 관한 연구, 대구한의대학원 석사논문, 2009
  7. 김정혜, 상상적 사고에 미치는 은유 효과 분석, 경기대학교 대학원 석사논문, 1997
  8. 백지연, 은유의 방법을 적용한 미술 수업 연구, 서울교육대학교 교육대학원 석사논문 2009
  9. 이창기, 시각적 은유 표현유형과 관여도에 따른 광고효과, 중앙대학교 석사논문, 2010
  10. 정지안, 기호학적 접근 방법에 의한 무대디자인 연구, 이화여자대학교 석사논문, 1998
  11. 권용, 보리스 아론슨의 무대디자인에 관한 연구, 공연문화연구 Vol.11, 2005
  12. 김규철, 인쇄광고의 시각적 은유수준별 광고효과 연구, 기초조형학회연구 Vol.5, 2002
  13. 김종원, 디자인 창작 과정에서의 문제점 분석을 통한 개선방안 연구, 한국디자인포럼 학술지 17호, 2007
  14. 원명옥, 시각적 은유의 특성, 언어과학 Vol.7, 2000
  15. 김유리, 더 뮤지컬 통권 제90호, 2011