DOI QR코드

DOI QR Code

A Study on Expressive Aspects of Subversive Mimesis Found in Architectural Design - With a Focus on the Concepts of Appropriation and Détournment -

건축디자인에 나타난 전복적 미메시스의 표현특성 연구 - 전유, 전용을 중심으로 -

  • 박영태 (동양미래대학교 실내디자인과, 홍익대학교 건축학과)
  • Received : 2013.02.28
  • Accepted : 2013.04.12
  • Published : 2013.04.30

Abstract

This study is about expressive aspects of subversive mimesis found in architectural design under 2nd Modernity. Architectural works under 2nd Modernity are described based on pseudo-scientific positivism and philosophical ontology of Deleuze. However, subversiveness found in works of arts by architects such as Rem Koolhaas present a few complexities to relay on such a description. This is about 'subversiveness' which absorbs the positive and negative factors of modernity which has been multi-layered as 'cultural capital'. This study aims to identify meta-phenomenon as well as the specific correlations between expression and purposes of any work of art that is presented in the form of subversiveness. To achieve this aim, this study approached with the concepts of appropriation and detournment based on Adorno's subversive mimesis concept. Meta-phenomena of architectural design methods occur from relations of three, which are social reality, artist, and work of art. This was connected to productivity of mimesis practice of self-reference and self-examination, which was then, summed up from the perspectives of appropriation in pure arts and d$\acute{e}$tournment of situationalists. Based on this work, subversive expressive characteristics of architecture under 2nd Modernity were framed from the perspectives of the absorption of cultural capital, reflection and negation, autonomy, instrumentality, and meta properties. In this way, this study found that Adorno's subversiveness should be effective for creative and methodological systemization in terms of interpretation of cognition, practice, and effect after materialization.

Keywords

References

  1. 봉일범, 건축_지어지지 않는 20세기, 시공문화사, 서울, 2009
  2. 임근준(AKA 이정우), 이것이 현대미술, 갤리온, 서울, 2012
  3. 임근준(AKA 이정우), 정치적 미술의 1980년대:전유를 통해 인용된 (대중)문화에 전복적 성격을 부여하기, 자유인문캠프 공개 강연, 중앙대학교, 2013.1.2
  4. AMO/Rem Koolhaa/Simon Brown/Jon Link, CONTENT, TASCHEN, 2004
  5. Guy Debord, 스펙타클의 사회, 이경숙 역, 현실문화연구, 1983
  6. Hal Poster, 실재의 귀환, 이영욱 외 역, 경성대학교출판부, 2010
  7. OMA(Rem Koolhaas), Bruce Mau, S,M,L,XL, 010 Publishers, 1995
  8. Th. W. Adorno, M. Horkheimer 김유동 역, 계몽의 변증법, 문학과 지성사, 서울, 2001
  9. Th. W. Adorno, 부정변증법, 홍승용 역, 한길사, 서울, 1999
  10. Th. W. Adorno, 미학이론, 홍승용 역, 문학과 지성사, 서울, 1997
  11. Walter. Bemjamin, 독일 비애극의 원천, 김유동.최성만 역, 한길사, 2009
  12. 김영룡, 에른스트 윙어와 발터 벤야민의 기술미학, 독어교육 Vol.32, 2005
  13. 박노영, 기 드보르의 스펙터클 이론 연구, 홍익대 석론, 2002
  14. 박영태.이영수, 건축공간의 리얼리즘 기술미학에 대한 연구, 대한건축학회 제28권 제12호, 2012
  15. 박영태, 건축디자인에 있어서 신즉물주의적 경향에 대한 연구, 한국실내디자인학회 Vol.14 No.3, 2005
  16. 봉일범, 렘 콜하스의 미스 반 데 로에 해석에 관한 연구, 대한건축학회논문집 Vol.23 No.7, 2007
  17. 봉일범, 로버트 소몰의 '모양으로 돌아가야 할 열두 가지 이유'에 관한 비판적 독해, 대한건축학회 논문 제 23권 제 6호, 2007
  18. 원준식, 아도르노의 미메시스론 연구, 홍익대 박론, 2007
  19. 최성만, 유사성, 현대사상 Vol.1, 2007
  20. 최원준.김도식, 렘 콜하스 초기작의 근대건축 인용 : 달라바주택, 쿤스트할과 사보아주택, 대한건축학회논문집 Vol.27 No.4, 2011