한국조리학회지 (Culinary science and hospitality research)
- 제19권3호
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- Pages.57-72
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- 2013
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- 2466-0752(pISSN)
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- 2466-1023(eISSN)
베이커리 크리스마스 마케팅 커뮤니케이션이 신뢰, 구매의도에 미치는 영향: 뚜레쥬르와 파리바게뜨 광고를 중심으로
The Effect of Christmas Marketing Communication on Trust and Purchase Intention in the Bakery Industry
- Seo, Kyung-Hwa (Dept. of Hotel Food Service & Culinary Arts, Ulsan College) ;
- Lee, Soo-Bum (Dept. of Culinary Service Management, Kyung Hee University)
- 투고 : 2013.02.04
- 심사 : 2013.05.15
- 발행 : 2013.06.30
초록
이 연구는 높은 비용이 지불에도 불구하고 크리스마스 케이크 판매촉진의 수단 (광고, 선물 무료)으로 활용하는 마케팅 커뮤니케이션 전략의 장기적 효과에 대해 실증적 분석 하였다. 이러한 검증 결과는 베이커리 업계의 성공적인 관리를 위한 중요한 핵심 요소를 제공할 것으로 판단하였다. SPSS, AMOS를 활용하여 평가 항목에 대한 신뢰성 분석, 타당성 분석을 하였고, 가설 검증을 위해 구조방정식(SEM)이 수행되었다. 본 연구의 결과는 다음과 같다. 첫째, 광고 태도(
This study carried out an empirical analysis on the long-term effects of a marketing communication strategy used as a means of promotion(advertisement, free gift) of Christmas cake despite its high costs. Such verification results were considered to provide as important core elements for successful management in the bakery industry. By utilizing SPSS and AMOS, exploratory factor analysis(EFA) and confirmatory factor analysis(CFA) were conducted for the validity of the measurement items, and Structural Equation Model(SEM) was performed to verify the hypothesis. The analysis result is as follows. First, advertisement attribute(
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