The Research on Sanchoneo Mandu Product Development Using Conjoint Analysis

컨조인트 분석을 사용한 산천어 만두 제품 개발에 관한 연구

  • Lee, Min-Soo (Dept. of Culinary Science and Food Service Management, Graduate School, Kyung Hee University) ;
  • Kim, Ki-Bbeum (Dept. of Culinary Service Management, Kyung Hee University) ;
  • Kim, Yong-Sik (Dept. of Hotel Culinary Arts Yeonsung Uneversity) ;
  • Choi, Soo-Keun (Dept. of Culinary Service Management, Kyung Hee University)
  • 이민수 (경희대학교 일반대학원 조리외식경영학과) ;
  • 김기쁨 (경희대학교 조리.서비스경영학과) ;
  • 김용식 (연성대학교 호텔조리과) ;
  • 최수근 (경희대학교 조리.서비스경영학과)
  • Received : 2012.07.29
  • Accepted : 2013.01.19
  • Published : 2013.01.31

Abstract

The purpose of this study is to determine the relative importance of Sanchoneo mandu attributes and find out differences between the determinants and attributes when purchasing mandu. The survey was conducted targeting 114 panels(aged 20~39 years old), who were university students and graduated university, from the period of June 18 to 22, 2012. The statistical data analyses were performed using SPSS/WIN 20.0 for conjoint analysis. The main results of this study were as follows : according to the analysis on the attributes and mandu made with Sanchoneo, the relative importance of mandu attributes was assessed in filling materials(33.09%), price(30.28%), shape of mandu(21.69%) and spicy level(14.94%). The most preferred Sanchoneo mandu was the one added with kimchi with price of 7000 won, oval shape, and mild taste.

본 연구의 목적은 산천어 만두의 속성의 상대적 중요성을 결정하기 위하여 만두 구매시 결정 요인과 속성 간의 차이 수준을 밝혀내고자 하였다. 조사는 대학생 및 대학원 재학 중인 114명의 패널(20~39세)을 대상으로 2012년 6월 18일부터 22일에 실시하였다. 통계적인 데이터 분석은 컨조인트 분석을 위하여 SPSS/Win 20.0을 사용하였다. 연구의 주요 결과는 다음과 같다 ; 산천어를 이용하여 만든 만두제품을 선택할 때 속 재료(33.09%), 적정 가격(30.28%), 외관 모양(21.69%), 매운 맛 정도(14.94%)의 순으로 중요하다고 결과가 보였다. 만두 제품의 속성의 중요도와 부분가치를 통해 산천어 만두에 김치를 첨가하고 순한맛과 타원형태의 모양의 7000원 이상의 적정가격을 제시하였다.

Keywords