Motive on Social Networking Service Usage of Restaurant Customers

외식소비자의 소셜네트워킹서비스(SNS) 활용 동기에 관한 연구

  • Received : 2012.12.26
  • Accepted : 2013.01.19
  • Published : 2013.01.31

Abstract

The purpose of this study was to examine the structural relationships among the motives on Social Networking Service(SNS) of restaurants customers, attitude toward SNS, and intention to use. Using a quota sampling method, data were collected from 273 residents of the whole country who were in their 10~50s. The PASW Statistics 18.0 and AMOS 17.0 statistical package were used for the analysis. The hypothesized relationships of the model were tested simultaneously using a structural equation model(SEM). The proposed model provided an adequate fit to the data, ${\chi}^2$=287.558(df=155) p<.000, CMIN/df=1.855 GFI=0.905 NFI=0.887, IFI=0.944, TLI=0.931, CFI=0.943, RMSEA=0.056, RMR=0.025. The results showed that recreational motive(${\beta}$=0.238) and functional motive(${\beta}$=0.467) had a positive effect on the attitude toward SNS. Attitude had a positive effect on the intention of using SNS. The results enable the marketers of restaurants to develop SNS marketing strategies that motivate customers.

본 연구는 소비자들의 SNS 활용 동기 요인이 외식 관련 SNS에 대한 태도와 향후 이용의도에 미치는 영향을 실증적으로 분석하고자 수행되었다. 표본은 인터넷 사용인구분포를 고려하여 성별, 연령대, 거주 지역에 대해 할당표집하였고 총 273명의 자료를 PASW Statistics 18.0, AMOS 17.0을 이용하여 분석하였다. 전체 구조모형을 검증한 결과 적합지수는 ${\chi}^2$=287.558(df=155) p<.000, CMIN/df=1.855 GFI=0.905 NFI=0.887, IFI=0.944, TLI=0.931, CFI=0.943, RMSEA=0.056, RMR=0.025 으로 최적모형이 도출되어 적합한 것으로 나타났으며, 외식 소비자의 SNS 활용 동기 중 기능적 동기와 오락적 동기는 SNS에 대한 태도에 유의한 긍정적 영향 관계를 보였다. 반면 사회적 동기와 심리적 동기는 직접적인 영향을 미치지 않는 것으로 나타났다. SNS에 대한 태도는 이용의도에 유의한 영향을 미치는 것으로 나타났으며 외식 소비자의 경우 SNS의 정보 제공 기능과 오락적 특성은 SNS에 대한 태도에 긍정적인 효과를 나타내고, 이는 외식 관련 SNS를 계속 사용하게 하는 요인인 것으로 볼 수 있다. 이러한 연구 결과를 통해 외식기업에서 소비자에게 효용을 주는 SNS 마케팅 전략을 마련하는데 유용한 정보를 제공할 수 있을 것이다.

Keywords