한국조리학회지 (Culinary science and hospitality research)
- 제19권1호
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- Pages.70-84
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- 2013
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- 2466-0752(pISSN)
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- 2466-1023(eISSN)
소믈리에 서비스품질이 고객의 감정반응과 재방문의도에 미치는 영향
The Effect of Sommelier Service Quality on Customer's Emotional Response and Revisit Intention
- Jin, Yang-Ho (Dept. of Foodservice & Culinary Management, Graduate School of Kyonggi University) ;
- Park, Mi-Young (Dept. of Food service management, Woosong University) ;
- Ryu, Ji-Won (Dept. of Foodservice & Culinary Management, Graduate School of Kyonggi University)
- 투고 : 2012.11.02
- 심사 : 2012.12.12
- 발행 : 2013.01.31
초록
본 연구는 서울지역의 외식업체에서 소믈리에 서비스를 받아본 고객을 대상으로 소믈리에 서비스품질이 고객의 감정반응과 재방문의도에 미치는 영향에 대해 고찰하였으며, 소믈리에의 서비스품질 요인을 파악하고, 소믈리에의 서비스품질에 따른 고객의 감정반응이 재방문의도에 미치는 영향을 분석하여 소믈리에의 와인에 대한 전문지식, 기술과 경험에 대한 필요성을 제시하였다. 실증연구를 수행하기 위해 확보된 198개의 표본을 바탕으로 탐색적 요인분석, 신뢰도 분석, 회귀분석을 사용하여 총 3개의 가설을 검증하였다. 연구결과, 소믈리에 서비스품질이 긍정적 감정에 미치는 영향은 전문성 요인(
The study aimed at grasping the factors of sommelier service quality and analyzing how customers' emotional responses based on sommelier service quality had a big impact on the revisit intention for the customers who received sommelier service from food service industries located in Seoul. The findings are as follows. The effects of sommelier service quality on positive emotions were respectively significant in specialty factor(
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