A Study on the Relationships among an Executive's Human Resources Management, Customer Satisfaction, Customer Loyalty, and Financial Performance: Focusing on Korean Traditional Restaurants

경영자의 인적자원관리에 따른 고객만족, 고객충성도 그리고 재무성과의 관계에 관한 연구: 한식당을 중심으로

  • Lee, Bo-Soon (Department of Food Service Industry & Culinary Woosuk University) ;
  • Kim, Gi-Jin (Department of Food Service Industry, Yeungnam-University)
  • 이보순 (우석대학교 외식산업조리학과) ;
  • 김기진 (영남대학교 외식산업학전공)
  • Received : 2012.10.21
  • Accepted : 2012.12.10
  • Published : 2013.01.31

Abstract

The purpose of this study is to examine differences in the level of customer satisfaction(product satisfaction, service satisfaction) and customer loyalty depending on a Korean restaurant executive's human resources management and the effect of customer satisfaction on customer loyalty. It also investigates whether there are any associations between customer loyalty and financial performance and between the executive's human resources management and financial performance. The research was conducted during lunch and dinner in restaurants in Daegu and Gyeongbuk region which have over 12,000 won of food prices from January 2, 2012 January 17. 336 copies from customers and 15 copies of executives were used for final analysis. The results of the study are as follows. When Korean restaurant executive staff performed high levels of training for new employees and reasonable compensations, customers got a significantly high product and service satisfaction. Also, when they had a high level of human resources management in recruit, training for new employees and performance review, customers got a significantly high loyalty. Moreover, product satisfaction and service satisfaction had significant effects on customer loyalty, and there was a significant association between customer loyalty and financial performance. There was also a significant association between an executive's human resources management and financial performance.

본 연구의 목적은 한식당 경영자의 인적자원관리수행 수준에 따라서 고객만족(제품만족, 서비스만족)과 고객충성도에 어떠한 차이가 있는지 살펴보고, 고객만족이 고객충성도에 어떠한 영향을 미치는지 살펴보고자 하였다. 또한, 고객충성도와 재무성과 간의 어떠한 연관성이 있는지 살펴보고, 경영자의 인적자원관리와 재무성과 간의 어떠한 연관성이 있는지 살펴보는 것이다. 조사기간은 2012년 1월 2일부터 1월 17일까지 15일 동안 점심시간과 저녁시간에 진행되었다. 객단가 12,000원 이상의 대구, 경북지역 15개 한식당을 대상으로 실시하였고, 경영자 15부와 고객 336부가 최종분석에 사용되었다. 분석결과, 한식당 경영자의 신규직원교육 및 합리적인보상에 대한 인적자원관리수행 수준이 높은 경우 고객들이 지각하는 제품만족과 서비스만족수준이 유의하게 높은 것으로 나타났고, 신규직원채용, 신규직원교육, 업무성과평가에 대한 인적자원관리수행 수준이 높은 경우 고객들이 지각하는 충성도의 수준이 유의하게 높은 것으로 나타났다. 또한, 제품만족과 서비스만족은 고객충성도의 유의한 영향을 미치는 것으로 나타났으며, 충성도와 재무성과는 유의한 관련성이 있는 것으로 나타났다. 아울러 경영자의 인적자원관리와 재무성과 간에도 유의한 관련성이 있는 것으로 나타났다.

Keywords