A Study on the Industry Platform of Electric Vehicles

전기자동차의 산업플랫폼에 대한 연구

  • 정선양 (건국대학교 밀러MOT스쿨) ;
  • 조형례 (건국대학교 밀러MOT스쿨 기술경영학과) ;
  • 최진호 (세종대학교 경영학과)
  • Received : 2013.01.15
  • Accepted : 2013.05.08
  • Published : 2013.06.30

Abstract

New strategies in the automobile industry have been required with the advent of new green car era. This study examines how to develop the electric automobile industry among green cars effectively. It's necessary to change fragmentary relationship-based analysis focusing on stakeholders in the existing automobile industry into platform-based analysis. The purpose of this study aims to define an analytical framework for adopting a more developed industry platform. To this end, the following major issues are analyzed. First, what is the definition of industrial platform, why is it needed? Second, who participate in industry platform, what are the working factors of the platform? Third, who are participants in industry platform applicable to electric vehicle market and what are the working factors for electric vehicle industry platform? Fourth, this researcher derives analytic framework of electric vehicle industry platform based on related cases and discusses applicable measures for the framework.

새로운 그린카 시대가 도래하면서 자동차 산업에 새로운 전략이 요구되고 있다. 본 논문에서는 그린카 중에서도 전기자동차 산업을 어떻게 효과적으로 발전시킬 수 있는지 살펴보고자 한다. 전기자동차산업의 보다 효과적 분석을 위해서 기존의 자동차산업의 이해관계자를 중심으로 하는 단편적인 관계분석 차원에서 두 고객 그룹 이상을 대상으로 하는 플랫폼차원의 분석으로의 전환이 필요하다. 본 논문에서는 이러한 분석을 위해서 기존의 비즈니스 모델차원의 분석이 아닌 산업플랫폼을 적용한 정책적 분석 프레임워크를 도출하는 것을 목표로 한다. 이를 위해 본 논문에서는 다음의 주요 이슈에 대해 분석하고자 한다. 첫째, 산업플랫폼의 정의는 무엇이고, 필요한 이유는 무엇인가? 둘째, 산업플랫폼의 참여자는 누구이며, 작용요인은 무엇인가? 셋째, 전기자동차 시장에 적용할 수 있는 산업플랫폼의 참여자 및 작용요인은 무엇인가? 넷째, 관련 사례를 기반으로 산업플랫폼의 분석 프레임워크를 도출하고 향후 적용방안에 대해서 논의하고자 한다.

Keywords