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A Study on QoS Improvement for Overlay Multicast Using Modified Dijkstra Algorithm

변형된 Dijkstra 알고리즘을 활용한 오버레이 멀티캐스트 QoS 향상 기법 연구

  • Lee, Hyung-Ok (Division of Electronics Computer Engineering, Chonnam National University) ;
  • Nam, Ji-Seung (Division of Electronics Computer Engineering, Chonnam National University) ;
  • Park, Jun-Seok (Electronics and Telecommunications Research Institute)
  • 이형옥 (전남대학교 전자컴퓨터공학부) ;
  • 남지승 (전남대학교 전자컴퓨터공학부) ;
  • 박준석 (한국전자통신연구원)
  • Received : 2013.04.05
  • Accepted : 2013.07.11
  • Published : 2013.07.31

Abstract

Conditions that overlay multicast tree must satisfy for the real-time application system of a video-conference, an internet broadcasting is two things. First, the degree of nodes in a tree must be proper value. Second, the diameter of the multicast tree, distance between longest two users should be short. If the path between two users in the tree is long, the delay time in data transmission between two users great. So, it is not suitable to the application system such as video-conferences. In this paper, the cost of the dijkstra algorithm calculate with proposed score-function through checking the extra bandwidth, the delay and the requested bandwidth. It is composed the tree through the dijkstra algorithm.

본 화상 회의, 인터넷 방송 등의 실시간 응용 시스템을 위해 오버레이 멀티캐스트 트리가 충족 시켜야 하는 조건은 크게 두 가지이다. 첫 번째는 호스트, 즉 트리 상의 노드의 차수가 적절한 상한이어야 한다는 것이고 두 번째 조건은, 멀티캐스트 트리의 지름, 즉 트리 상의 경로 거리로 볼 때 가장 먼 두 사용자 간의 거리가 작아야 한다는 것이다. 각 노드의 차수가 상한을 가지고 있을 때 지름이 최소인 트리를 구성하는 문제는 NP-complete 문제로 알려져 있다. 본 논문에서는 Dijkstra 알고리즘의 Cost값을 트리를 구성하는 노드들의 가용대역폭, Delay를 체크한 후, 제안하는 Score Function을 적용하여 계산한다. 그리고 그 값을 Dijkstra 알고리즘에 적용하여 트리를 구성하고 시뮬레이션을 통해 성능평가를 하였다.

Keywords

References

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