DOI QR코드

DOI QR Code

A Study about TV viewing behavior through Multiple Media under Nscreen circumstances

N스크린 환경에서 다중미디어를 활용한 TV프로그램 이용행태 연구

  • 김종하 (한라대학교 미디어콘텐츠학과)
  • Received : 2013.05.01
  • Accepted : 2013.06.10
  • Published : 2013.06.30

Abstract

This research analyzes the media which is simultaneously used with TV viewing, the behaviour of multiple media users, and the characteristics of TV programs under Nscreen circumstances. According to the results, TV provides stories and positions it as the main screen (84.5%, n=566), under the Nscreen circumstances. Personal media reproduces stories from TV by utilizing aspects of social media functions such as participation, open communication, community, connectivity, etc. The content is classified under three categories: 1) elicit emotion(point feeling), 2) information production, 3) participation, which is further divided into three subcategories; watch, wish, and result guarantee based on the level of interactivity. This inquiry is based upon diary survey and focus group interviews emphasized the role change of TV, specifically that TV takes a key role in generating original stories with the expansion of screen and social media. Even though users were able to watch the same TV programs at the same time and same place, the different methods of viewing: smartphone, tablet PC, web based mp3 and etc., it reproduced different stories and elicited different characteristics from its TV viewers.

본 연구는 N스크린 환경에서 TV를 통해 제공되는 콘텐츠의 기능과 역할에 대한 질문에서 시작되었다. TV 프로그램 시청과 동시에 이용되는 다양한 미디어들의 현황 및 이용자들의 다중미디어 이용행태, N스크린 환경에서 이용되는 TV프로그램들의 특성을 고찰하기 위해 뉴미디어이용이 활발한 18~34세 시청자를 중심으로 연구하였다. 연구결과 TV는 지상파 방송 프로그램을 비롯한 인기 콘텐츠를 중심으로 스토리를 제공하는 1차 스크린으로 기능하고 있으며(84.5%, n=566), 이용자들은 개인 미디어를 통해 참여, 공개, 대화, 커뮤니티, 연결 등 소셜기재를 활용하여 TV에 나온 이야기들을 재생산하는 구조를 가지고 있었다. 콘텐츠는 내용 및 이용자의 상호작용 특성에 따라 '감정자극형', '정보생산형', '참여형'으로 유형화되었으며, '참여형'은 상호작용 정도에 따라 '관람형', '희망형', '결과보장형'의 3단계로 다시 세분화되었다. 2주간에 걸친 다이어리 조사와 초점집단 인터뷰 연구를 통해, 동일시간, 동일장소에서 같은 프로그램을 시청하더라도 이용자들은 자신의 이동형 개인 미디어를 통해 지금 TV를 통해 소비하고 있는 콘텐츠를 각자의 방식으로 재생산하고 있음을 알 수 있었다. 이는 N스크린으로 인한 환경 변화가 미디어 이용의 맥락과 행태에 가져온 변화로, 스크린의 증가와 소셜미디어의 확장 속에 TV가 스토리 창조의 원천으로 작용하며 스토리 재생산의 중심적 역할을 하고 있음을 시사한다.

Keywords

References

  1. 강남준.김은미, 다중 미디어 이용의 측정과 개념화: 오디언스를 향한 새로운 시선, 언론정보연구, 제47권 제2호(2010.08), pp.5-39.
  2. 강남준.이종영.이혜미, 군집분석 방법을 사용한 미디어 레퍼토리 유형분석, 한국방송학보, 22권2호(2008.03), pp.7-45.
  3. 권호영 외, 방송영상산업진흥 5개년 계획 연구, 콘텐츠진흥원, 2012.
  4. 김진영, "스마트 디바이스의 진화 및 확산방향", 디지에코포커스, http://www.digieco. co.kr.
  5. 김진영, 미디어 대체에 관한 연구: 전통적 미디어에 대한 인터넷 이용의 영향을 중심으로, 한국언론정보학보, 통권 24호(2004), pp.37-67.
  6. 김종하, 3D 콘텐츠 수용의 의미와 이용확산에 대한 탐색적 연구, 미디어 젠더 & 문화, 2010, pp.5-36.
  7. 박성철, 스마트TV 서비스의 이용동기와 수용에 관한 탐색적 논의. Journal of Communications & Radio Spectrum, vol.39(2012), pp. 2-11.
  8. 배진아.박주연, TV 포맷의 유형과 탐색, 방송과커뮤니케이션, 11권 1호(2010), pp.121-152.
  9. 성동규.김인경, 다중매체 이용실태에 따른 광고전략 연구: 심층 인터뷰를 통한 20-30대의 이용자를 중심으로, 언론과학연구. 11권2호(2011), pp.247-284.
  10. 심미선, 다중 미디어 이용 연구에 관한 비판적 고찰: 미디어 레퍼토리를 중심으로, 방송문화연구, 18권 2호(2010), pp.40-73.
  11. 심미선, 다매체 시대 미디어 레퍼토리 유형에 관한 연구, 한국방송학보, 21권2호(2007), pp.351-390.
  12. 심미선.김은실.하예린. 미디어 이용의 보완 및 대체에 관한 연구; 미디어 레퍼토리를 중심으로. 한국방송학보,23권 2호(2009), pp.317-364.
  13. 송요셉, 오상화 외. 다매체 환경에서 청소년의 미디어 활용방식에 대한 FGI연구: 성별과 환경적 요인에 따른 차이를 중심으로, 언론정보연구, 46권 2호(2009). 33-65.
  14. 윤용필, "3차원 입체 영상의 현실감(프레즌스) 연구: 수용자 인식유형 및 행태를 중심으로", 한국 외국어대학교 박사논문(2010).
  15. 이성호, "모바일 콘텐츠 서비스의 유비쿼터스 속성이 지각된 상호작용성 및 행동결과에 미치는 영향에 관한 연구", 서울대학교 박사학위논문(2006).
  16. 이재현 편, 컨버전스와 다중미디어 이용, 커뮤니케이션북스, 2011.
  17. 이재현, 모바일 미디어와 모바일 콘텐츠: 멀티플랫포밍 이론의 구성과 적용, 방송문화연구, 18권 2호(2006), pp.285-317.
  18. 권호영 외, 방송영상산업진흥 5개년 계획 연구, 콘텐츠진흥원, 2012.
  19. 이창훈.박성복, 시청기기 차이에 따른 수용자의 미디어콘텐츠 수용에 관한 연구: 수용자의 인지, 정서반응과 인식차이를 중심으로, 한국방송학보, 26권1호(2012), pp.83-125.
  20. 황주성.손상영 외, "디지털 컨버전스 기반 미래연구(III) 총괄보고서", 정보통신 정책 연구원, 2011.
  21. 황주성, 멀티디바이스 환경에서 디바이스 간 연계이용, 사이버커뮤니케이션학보, 29권2호(2012), pp.131-171.
  22. 황준호, "스마트 TV가 방송시장에 미치는 영향", KISDI Premiun Report, 2010-03.
  23. Doe, P., & Enoch, G. "Cross-media brands; Connecting with consumers across media platforms", Nielsen Consumer Insight, 10(2008)
  24. Hasebrink, Uwe & Jutta Popp, J. T.. "Media repertoires as a result of selective media use: A conceptual approach to the analysis of patterns of exposure", Communications, 31-3(2006), pp.369-387.
  25. Kaiser Family Foundation(2006). Media Multitasking Among American Youth, December 2006.
  26. Lenhart, A., Hitlin, H. & Madden, M.. Teens and Technology. Pew Internet and American Life Project, 2005.
  27. Morgan, D. L. & Krueger, R. A.(1998). Focus Group Kit. Sage 신경림 등 역(2004). 질적연구방법: 포커스그룹. 현문사.
  28. Nabi, R. L. & Riddle, K.. "Personality Traits, Television Viewing, and the Cultivation Effect", Journal of Broadcasting & Electronic Media, 52-3(2008), pp.327-348. https://doi.org/10.1080/08838150802205181
  29. Nielsen Media Research(2011). Market survey; USA & UK. 2011.
  30. Nielsen report(2012). "TV is still king", 4Q.2012.
  31. Nielsen wire(2013). "TV isn't dead", Jan. 2013.
  32. OECD(2007). Policy Consideration for Audio Visual Content Distribution in a multiple platform environment(DSTI/ICCP/IE2006(3)/FINAL)
  33. Pilotta, J. J.,Schultz, D,. Drenik, G., & Rist, P., "Simultaneous media usage: a critical consumer orientation to media planning", Journal of Behavior, March, 3-3(2008), pp.285-293.
  34. Rafaeli, S. (1988). "Interactivity: From new media to communication" In R. P. Hawkins, J. M. Wiemann, & S. Pingree (Eds.), Sage Annual Review of Communication Research: Advancing Communication Science: Merging Mass and Interpersonal Processes, 16(2008), Beverly Hills: Sage., pp.110-134.
  35. Reagan, J., "The "repertoire" of information sources", Journal of Broadcasting & Electronic Media, 40-1(1996), pp.112-121. https://doi.org/10.1080/08838159609364336
  36. Schultz, E., Block, M. & Raman, K., "Media synergy comes of age, Part I", Data and Digital Marketing Practice, 11-1(2009), pp. 3-19. https://doi.org/10.1057/dddmp.2009.13
  37. Steuer, J., "Defining Virtual Reality: Dimensions Determining Telepresence", Journal of Communication, 42-4(1992), pp.73-93.
  38. TNmS(2012). Cross Media 통합 시청률 및 통합 광고효과 측정사례. 2012.
  39. Tsai, C., "A Typology of the Use of Educational Media, with Implication of Internet-Based Instruction", Educational Media International, 37-3(2000), pp.157-160. https://doi.org/10.1080/09523980050184718
  40. Webster, J. G.. "Beneath the veneer of fragmentation: Television audience polarization in a multichannel world", Journal of Communication, 55-2(2005), pp.366-382. https://doi.org/10.1111/j.1460-2466.2005.tb02677.x
  41. Webster, J. G. & Martocchio, J. J., "Microcomputer Playfulness:Development of a Measure with Workplace Implications", MIS Quarterly, 16-2(1992), pp.201-226. https://doi.org/10.2307/249576
  42. Wimmer, R. & Dominick, J., Mass Media Research : An Introduction, NY: Wadsworth, 1997.
  43. Wu, Guohua, ""Perceived Interactivity and Attitudes toward Web Sites," in Proceedings of the 1999 Conference of the American Academy of Advertising", Marilyn S. Roberts, ed., Gainesville, FL: American Academy of Advertising, 1999, pp.254-262.
  44. Wu, Guohua,(2000), "The Role of Perceived Interactivity in Interactive Ad Processing," unpublished doctoral dissertation, The University of Texas at Austin.

Cited by

  1. Cross-media Storytelling Strategy Utilizing N-Screen Service: Focusing on ASMD vol.14, pp.3, 2014, https://doi.org/10.5392/JKCA.2014.14.03.001