DOI QR코드

DOI QR Code

Learning Presence Factors Affecting Learning Outcomes in Facebook-based Collaborative Learning Environments

페이스북 기반 협력학습 성과를 예측하는 학습실재감 요인 규명

  • Lee, Jeongmin (Dept. of Educational Technology, Ewha Womans University) ;
  • Oh, Seungeun (Dept. of Educational Technology, Ewha Womans University)
  • 이정민 (이화여자대학교 교육공학과) ;
  • 오성은 (이화여자대학교 교육공학과)
  • Received : 2013.08.27
  • Accepted : 2013.09.26
  • Published : 2013.09.30

Abstract

Despite the potential implications of Facebook use, there is a distinct lack of empirically derived theory for designing learning environment. This may be because Facebook is a social tool and there has been limited opportunity for exploratory research regarding Facebook based learning. Therefore, the purpose of this study is to investigate learning presence factors affecting learning outcomes in Facebook-based collaborative learning. Forty two college students participated in the Facebook-based collaborative learning activity, and the data from thirty nine were used for step-wise multiple regression analysis. In addition focus group interview was conducted to examine learning presence of Facebook-based collaborative learning. The results reported that cognitive presence predicted significantly learning outcomes, however, social and emotional presence did not predict learning outcomes. The implication of this study and future research were discussed in this research.

페이스북의 교육적 잠재력에도 불구하고, 아직 실증적인 연구나 이를 통한 실천적인 설계전략은 매우 부족하다. 따라서 본 연구에서는 페이스북을 활용한 협력학습에서 학습자들이 인식한 학습실재감이 학습성과를 예측하는지 검증하여, 페이스북 기반 협력학습 환경에서 학습성과를 높이기 위한 실재감 전략을 제시하고자 하였다. 이를 위해 서울소재 A 대학교의 전공과목을 수강하는 39명의 대학생을 대상으로 4주 동안 페이스북 상에서 프로젝트 과제를 수행하기 위한 협력학습을 진행하였다. 학습활동을 마친 후 학생들은 학습실재감에 대한 설문에 응답하였고, 지필평가와 과제평가를 합산하여 학습성과를 산출하여 단계선택 다중회귀분석을 통해 데이터를 분석하였다. 또한 포커스 그룹인터뷰를 통하여 학습자들이 페이스북기반 협력학습에서 느낀 학습실재감과, 실재감이 학습성과에 어떠한 도움이 되었는지 심층적으로 분석하고자 하였다. 연구결과, 인지실재감은 학습성과를 유의미하게 예측하는 것으로 나타났지만, 사회실재감과 감성실재감의 학습성과에 대한 예측은 통계적으로 유의하지 않았다. 이러한 결과를 토대로, 본 연구는 페이스북에서 학습자가 인식하는 학습실재감과 교육적 잠재력에 대하여 논의하였다.

Keywords

Cited by

  1. Investigating determinants of project-based learning outcomes through Facebook vol.27, pp.1, 2013, https://doi.org/10.17927/tkjems.2015.27.1.67
  2. 페이스북 활용 수업에서 대학생이 인식한 실재감이 학습몰입경험에 미치는 영향 vol.22, pp.3, 2013, https://doi.org/10.12653/jecd.2015.22.3.0321
  3. 네이버 밴드를 활용한 대학 팀 프로젝트 학습에서 지각된 유용성과 지각된 사용용이성이 학습성과에 미치는 영향 vol.16, pp.12, 2013, https://doi.org/10.5392/jkca.2016.16.12.695
  4. A Meta-Analysis of the Effects of Presence on Learning Performance in Online Learning Environment vol.29, pp.1, 2013, https://doi.org/10.17927/tkjems.2017.29.1.185