DOI QR코드

DOI QR Code

The Development and Implementation of Smart Project Learning that Integrates Formal Education with Informal Learning

형식 교육과 비형식 학습 경험을 통합한 스마트 프로젝트학습 활동 개발 및 적용

  • Received : 2013.08.12
  • Accepted : 2013.09.24
  • Published : 2013.09.30

Abstract

Considering the change of educational environments and strategies for the future, this research attempted to develop project learning that uses various smart technologies, and integrates formal education within a school with informal learning experiences outside of the school. For effective learning, the processes of the project learning, instructional activities for each process and supporting materials were specified and developed as a learning package. The project learning program and the instructional package were applied to 18 fifth graders in an elementary school located in Seoul. The results of the pilot test were collected with observations, interviews, and assessment of learning processes and products. And then the results were analyzed in regard of 'the whole processes of project activities', 'learning materials and tools', and 'informal learning experiences'. Based on the results, some suggestions were provided for implementing the smart project learning for integrative learning experiences.

본 연구는 미래의 교육 환경과 방법의 변화를 고려하여, 학교에서 이루어지는 형식 교육과 학교 밖에서 이루어지는 비형식 학습 경험의 통합과 각종 스마트 기기의 활용을 기반으로 한 프로젝트 활동을 개발하고, 전문가의 검토를 받아 수정한 후 이를 현장에 적용하여 적용 가능성을 타진하였다. 효과적인 학습을 위해 스마트 테크놀로지를 이용한 프로젝트 과정, 과정별 교수 학습 활동 및 관련 지원 자료들을 개발하고 이를 패키지로 구성하였다. 개발한 프로젝트학습 활동과 지원 자료는 서울시 소재 한 초등학교 5학년 학생 18명을 대상으로 시범적용을 하였다. 시범적용 결과는 관찰, 면담, 학습 과정 및 결과물 평가를 통하여 분석되었고, '프로젝트 활동 전반', '학습 자료와 도구' 그리고 '비형식 학습 경험'과 같은 측면에서 분석되었다. 분석 결과를 종합하여, 통합적 경험을 위한 프로젝트 활동을 도입할 때 고려할 사항들을 제안하였다.

Keywords

Cited by

  1. 초등학교 스마트패드 활용수업의 교육적 유용성과 문제점에 관한 질적 연구 vol.18, pp.1, 2013, https://doi.org/10.14352/jkaie.2014.18.1.75
  2. 네이버 밴드를 활용한 대학 팀 프로젝트 학습에서 지각된 유용성과 지각된 사용용이성이 학습성과에 미치는 영향 vol.16, pp.12, 2013, https://doi.org/10.5392/jkca.2016.16.12.695
  3. The Effect of Team Project on Divergent Thinking and Analytical Skills in Pre-Service Physical Education Teacher Education (PETE) vol.21, pp.1, 2017, https://doi.org/10.24231/rici.2017.21.1.15
  4. 공학적 소양 함양을 위한 비형식 공학교육 프로그램 개발 및 적용 - 국립과학관을 중심으로 vol.45, pp.2, 2013, https://doi.org/10.35140/kiiedu.2020.45.2.131