Journal of The Korean Association of Information Education (정보교육학회논문지)
- Volume 17 Issue 4
- /
- Pages.507-513
- /
- 2013
- /
- 1229-3245(pISSN)
- /
- 2733-8428(eISSN)
DOI QR Code
Comparison of Autonomous Learning Effectiveness between Cyber Study and Off-line Learning
사이버학습과 인쇄 매체 학습의 자율적 학습 효과성 비교
- Han, Jung-Yoon (KANGNAM Elementary School) ;
- Kim, Hyun-Bae (Busan National University of Education Dept. of Computer Education)
- Received : 2013.12.14
- Accepted : 2013.12.23
- Published : 2013.12.31
Abstract
The purpose of this paper is to compare the learning effectiveness of autonomous learning between on-line cyber learning using Internet media and off-line learning using printed media. In this study, each group is provided with the same learning contents and the same learning conditions. For autonomous learning the results revealed a significant difference between on-line cyber learning being not as effective as off-line learning. In order to improve the effectiveness of on-line cyber learning the negative aspects have been identified. These findings will help to improve the development of on-line learning effectiveness.
본 연구는 사이버학습에서 온라인 학습매체와 서책형 학습매체를 활용했을 때의 자율적 학습 효과성을 비교 분석하는 연구이다. 본 연구에서는 같은 학습 내용의 온 오프라인 학습 매체를 동질 집단에 제공하고, 통제된 환경에서 자율적인 학습을 시행한 후 학습 결과물인 객관적 성적 자료를 수집하여 비교 분석하는 연구 방법을 사용하였다. 전반기와 후반기 학습 결과를 취합하여 자료를 분석한 결과 두 집단 간의 유의미한 차이를 확인할 수 있었으며, 온라인 매체를 이용한 학습이 오프라인 인쇄 매체를 이용한 학습보다 자율적인 학습 면에서 효과성이 높다고 볼 수 없다는 결론을 얻게 되었다. 이에 온라인 학습의 자율적인 학습 효과성을 높이기 위한 방안을 제안하고자 한다.
Keywords