피인용 문헌
- 일 병원의 환자중심 지능형 병상 지원(Smart Bedside Station) 시스템의 이용현황 및 사용 만족도 vol.24, pp.2, 2013, https://doi.org/10.5953/jmjh.2017.24.2.89
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환자의 입원전후, 입원생활, 수술전후, 퇴원후 정보교육 및 식사 영양지도 등 의료 기관에서의 적재 적시적 환자교육 정보의 부재, 지연과 오류는 임상적 예후는 물론 의료의 질 저하와 의료분쟁 등 심각한 문제를 야기시키고 있다. 따라서 최근 의료선진국을 중심으로 의료의 질 관리, 상호소통 및 의료분쟁의 화두와 함께 맞춤형 환자교육 체계의 중요성이 크게 부각되고 있다. 의료진, 원무행정 및 임상 실험실들을 중심으로 환자교육이 네트워크기반으로 활발하게 이뤄질 때 의료 질이 향상되고, 궁극적으로 병원의 경영이익창출에도 도움이 되는 것으로 S병원 사례에서 유의미하게 나타났다. 이러한 동기에서 본 논문에서는 CPES 개념의 연구를 바탕으로 웹기반 맞춤형 환자교육 시스템을 제안하고 S 병원을 대상으로 설계와 구현을 진행하였다. 더불어 S병원에서의 실증적 계량분석을 통해 ?춤형 환자 중심 교육 시스템의 도입 효율성과 효과성을 분석하였다.
Recent healthcare studies evaluate the effective impacts of a patient educational information intervention in hospitals on adherence to communicating knowledge, life quality, and therapeutic response in patients treated with highly active therapy in medical organizations. Therefore, the aim of this study is to design and implement the effective and systematic frameworks by providing clinical patient-oriented education system(CPES), which enhances health promotion and medical cures. CPES initiatives accelerate positive financial returns with network-driven educational system. To validate the CPES, the author analyzes the efficiency and effectiveness using statistical survey works. With this outcome, it is compared with previous system. One of the findings is that the system can improve compliance with treatment right dietetics and give patients self-manage their conditions in S hospital. Patients' acknowledge of their condition and its treatment process can be improved through the educational systems.