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Development of Cyber Network Centered Career Education Program based on STEAM Education for $3^{rd}$ and $4^{th}$ Graders in Elementary School

초등학교 3-4학년을 위한 사이버 네트워크 주제의 STEAM기반 진로교육프로그램 개발

  • Ko, Yeonghae (Hado Elementary School) ;
  • Park, Namje (Dept. of Computer Education, Teachers College, Jeju National University)
  • Received : 2013.11.18
  • Accepted : 2013.12.11
  • Published : 2013.12.31

Abstract

This paper examined various study case about cyber network and STEAM education. We develop this STEAM career education of Cyber Network subject for 3rd and 4th graders in elementary school. We make this program by considering about student's intellectual level and interests. We offered this program to elementary 3rd and 4th graders in Jeju island step by step to evaluate the effectiveness of the developed program and teaching materials. Future work will include the follow-up and extended study. It will be expected that students will be able to develop their abilities of career exploration.

본 연구에서는 STEAM 교육과 미래 유망직종인 사이버네트워크 전문가의 교육활용 연구 사례를 살펴보고 이를 토대로 초등학교 3-4학년을 위한 사이버 네트워크 주제 STEAM 진로 교육프로그램과 수업 방안을 제시한다. 3-4학년의 지적 발달 수준과 흥미를 고려하여 교육프로그램을 구성하고 이에 따른 교재와 교사용 지도서를 개발하였다. 개발된 교재의 실효성을 검증하기 위해 제주도내 3-4학년 학생을 대상으로 단계별로 교육을 진행하였으며, 향후 추적연구 및 확대 적용도 이루어질 예정이다. 본 연구에서 제공하는 사이버 네트워크 주제 STEAM 진로 교육프로그램을 지도함으로써 IT관련 진로 탐색과 관련 소양 발달에 좋은 효과를 얻을 수 있을 것으로 기대된다.

Keywords

Cited by

  1. 게이미피케이션 메카니즘을 적용한 양자역학 원리를 배우는 STEAM 프로그램 개발 vol.20, pp.5, 2013, https://doi.org/10.14352/jkaie.2016.20.5.507
  2. 초등학교에서 정보, 정보기기, 운영체제 교육을 위한 내용 선정의 적합성 조사 분석 vol.20, pp.6, 2016, https://doi.org/10.14352/jkaie.2016.20.6.617
  3. 수학교과 중심의 STEAM 수업이 중학생들의 STEM 분야 진로 흥미도 및 융합적 문제해결력에 미치는 영향 vol.31, pp.1, 2013, https://doi.org/10.7468/jksmee.2017.31.1.125