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Story Generation Method using User Information in Mobile Environment

모바일 환경에서 사용자 정보를 이용한 스토리 생성 방법

  • Received : 2013.04.26
  • Accepted : 2013.05.15
  • Published : 2013.06.30

Abstract

Mobile device can get useful user information, because users have always this device. In this paper, we propose automatically story generation method and user topic extraction using user information in mobile environment. Proposed method is follows: (1) We collect user action information in mobile device. Then, (2) we extract topics from collected information. (3) For the results of (2), we determine episodes for one day. Then, (4) we generate sentences using sentence templates and we compose stories which have theme-based or time-based. Because proposed method is simpler than previous method, proposed method can work only in mobile device. There's no room to leak user information. And proposed method is expressed more informative than previous method, because proposed method is provided sentence-based result. Extracted user-topic, a result of our method, can use to analyze user action and user preference.

모바일 기기는 사용자가 늘 지니고 다니기 때문에 사용자의 주변 환경이나 행동 양상에 대한 매우 유용한 정보를 얻을 수 있다. 본 논문에서는 이들 정보를 하루 단위로 수집하여 하룻동안에 있었던 사용자의 행동에 대한 주제를 추출하고 이를 이용해 자동으로 일기를 생성하는 방법을 제안한다. 이를 위해 (1) 모바일 기기에서 사용자 행동 양상에 대한 정보를 모두 수집하고 (2) 수집한 정보로부터 개체명과 주제 연관 정보를 추출해 사용자가 그 날 있었던 일에 대한 주제를 추출한다. (3) (2)의 결과로부터 주제와 연관된 사건인 에피소드를 결정하고 (4) 문장 템플릿을 이용하여 문장을 생성한 후, 주제별 혹은 시간별로 스토리를 구성한다. 본 논문에서 제안한 방법은 기존의 방법보다 간단하기 때문에 모바일 기기 내에서도 수행이 가능하므로 개인 정보를 유출할 수 있는 문제를 최소화 할 수 있다. 또한, 본 논문에서는 문장의 형태로 정보를 제공하기 때문에 보다 많은 정보를 표현할 수 있다. 그리고 문장 생성 과정에 생성되는 주제 정보는 사용자의 행동 양상을 파악하는 자료로 이용할 수 있으므로 이를 바탕으로 한 사용자 맞춤형 서비스를 제공하는데 도움을 줄 수 있을 것으로 기대된다.

Keywords

References

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