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Understanding of Tourism Experience to Applications of Peak-End Rule: A Sample of Ha-Dong Wild Tea Cultural Festival

Peak-End Rule을 적용한 관광경험의 이해 -하동야생차문화축제를 중심으로-

  • Hwang, Kum Hee (Department of Tourism & Recreation, Kyonggi University) ;
  • Choi, Shick Won (Department of Tourism & Recreation, Kyonggi University)
  • 황금희 (경기대학교 여가관광개발학과) ;
  • 최식원 (경기대학교 여가관광개발학과)
  • Received : 2013.03.17
  • Accepted : 2013.06.05
  • Published : 2013.06.30

Abstract

People have tendency to remember only the last good memories in result. It was similar that main singer or event has often at end of the program. Psychologist of Kahneman found that we remember about the pleasurable quality of our past experience is almost entirely determined by the strongest experience(Peak) and the last experience(End). This study examined Peak-End Rule available to the three different group of foreigner package tourists visited Ha-Dong Wild tea cultural festival. Results that all group's End experience have influence to satisfaction of festival. Also Peak experience has influenced significant to satisfaction of festival except of third group. First and Second group satisfaction were influenced both of Peak experience and End experience.

사람들은 흔히 마지막을 중요시 여기는 성향이 있다. 축제장에서 가장 핵심적인 초대가수나 이벤트가 프로그램 맨 마지막에 배치되는 경우 또한 이 때문이라고 할 수 있다. 심리학자 카네만은 인간은 가장 강한(Peak)경험과 가장 마지막(End)경험이 기억과 회상평가에 주요한 영향을 미친다는 것을 여러 실험을 통해 밝혔다. 본 연구에서는 이러한 법칙이 관광장면에서도 적용이 되는지 하동야생차문화축제를 방문한 외국인 단체관광객 세 그룹에 프로그램을 달리하여 체험하게 함으로써 이를 밝혀내고자 하였다. 연구결과 1, 2, 3집단의 경우 End의 경험이 축제만족에 영향을 미치는 것으로 확인되었고, Peak의 경험 또한 3집단을 제외한 1, 2집단에서 축제만족에 영향을 미치는 것으로 확인되었다. 이 중 1, 2집단은 Peak와 End가 모두 축제만족에 영향을 미치는 것으로 확인되었다.

Keywords

References

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