DOI QR코드

DOI QR Code

A Point-based Resource Distribution Scheme and Its Characteristics for Mobile P2P Streaming Service

모바일 P2P 스트리밍 서비스를 위한 포인트 기반 자원 배분 기법과 그 특성

  • 김양중 (한국외국어대학교 정보통신공학과) ;
  • 정일영 (한국외국어대학교 정보통신공학과) ;
  • 한치문 (한국외국어대학교 전자공학과)
  • Received : 2013.03.19
  • Published : 2013.06.25

Abstract

In the early stage of P2P, the technology was limited to narrow usage of file sharing, but currently, P2P technology has become essential to maximize the efficiency between associated technologies without additional deployment of high costly infrastructure and also the burden of the server. Especially, P2P media streaming service is a highly attractive service to mobile users. which requires a higher quality in the mobile environment in accordance with the development of technology of wired network as well as better mobile terminals. However, P2P technology should consider the trade-off between 'peer selfishness' and QoE for providing fairness. The P2P system also try to maximize the resource utilization through an incentive mechanism for service differentiation and encourage peers to contribute continuously for improving the overall system performance. In this paper, we propose an point-based incentive mechanism based on peer's contribution level and energy availability for service differentiation. We also introduce that the proposed mechanism efficiently enhances the system performance as the peer with incentive using contribution and energy obtains more effective resource distribution.

오늘날 P2P는 초기의 단순한 파일 공유에 사용되었던 제한성을 벗어나, 현재는 새로운 서비스를 제공하기 위해 네트워크 인프라를 추가적으로 구축하는 비용과 서버의 부담을 분산시키고 다른 연계 기술들과의 효율성을 극대화하는데 필수적인 기술이 되었다. 특히나 P2P를 이용한 미디어 스트리밍 서비스는 이용자에게 매우 매력적인 서비스로, 고사양의 모바일 단말과 모바일 네트워크 기술의 발달에 힘입어 점차 모바일 환경에서 유선망의 서비스 품질을 요구하고 있다. 하지만 P2P가 갖고 있는 고질적인 'Peer Selfishness'와 QoE사이의 접점을 찾기 위해서는 여전히 '공정성'을 고려해야 될 것이며 P2P 시스템은 반드시 이를 고려한 인센티브 메커니즘을 통해 자원 이용률을 최대화하고 이용자의 지속적인 기여를 통해 시스템의 전체적인 성능을 향상시켜야 한다. 따라서 본 논문에서는 공정성을 고려한 인센티브 메커니즘으로써 포인트 기반의 자원 할당 메커니즘을 제안하며 추가적으로 모바일 단말의 가용 에너지를 고려한 피어 선택 메커니즘을 설명한다. 이를 통해, 모바일 P2P 스트리밍 시스템에 제안하는 기법들이 적용됨으로써, 인센티브를 가진 경쟁 노드들이 자원할당을 위해 경쟁 시에 소스노드의 자원을 기여도와 에너지에 따른 자원분배를 이룸으로 시스템의 성능이 향상됨을 보인다.

Keywords

References

  1. Richard T.B.Ma, Sam C.M.Lee, John C.S.Lui and David K.Y.Yau, "Incentive and Service Differentiation in P2P Networks: A Game Theoretic Approach" in IEEE/ACM Transaction on Networking, vol. 14. No 5, pp. 978-991, 2006. https://doi.org/10.1109/TNET.2006.882904
  2. Guang Ten, Stephen A. Jarvis, "A Payment-Based Incentive and Service Differentiation Scheme for Peer-to-Peer Streaming Broadcast" in IEEE Transactions on Parallel and Distributed Systems, vol. 19, No 7, pp 940-953, 2008. https://doi.org/10.1109/TPDS.2007.70778
  3. Ahsan habib, John Chuang, "Service Differentiated Peer Selection: An Incentive Mechanism for Peer-to-Peer Media Streaming," IEEE Transactions on Multimedia, vol.8, no.3, pp.610-621, 2006. https://doi.org/10.1109/TMM.2006.870724
  4. M. Nowak and K. Sigmund, "Evolution of indirect reciprocity by image scoring," Nature, vol. 393, pp. 573-577, 1998. https://doi.org/10.1038/31225
  5. Yangjung Kim, Ilyoung Chong and Chimoon Han, "A Power-Aware Peer Selection Scheme for P2P Media Streaming in Mobile Environments," Journal of KIISE, vol 39, no 6, pp 479-489, 2012.
  6. D.DeFigueiredo, B. Venkatachalam, and S.F. Wu, "Bounds on the performance of P2P networks using tit-for-tat strategies," in Proc. IEEE P2P, Sept. 2007.