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교육용게임의 적용 사례 분석 - 줌비니2(산악구출작전)을 중심으로

A case study of education game - In the case of Jumbini 2 (mountain rescue operations)

  • 이종호 (서울호서전문학교 디지털애니메이션과) ;
  • 이동열 (공주대학교 게임디자인학과) ;
  • 이완복 (공주대학교 게임디자인학과) ;
  • 유석호 (공주대학교 게임디자인학과) ;
  • 경병표 (공주대학교 게임디자인학과)
  • 투고 : 2013.01.31
  • 심사 : 2013.04.20
  • 발행 : 2013.04.28

초록

본 연구에서는 효과적인 교육용 게임소프트웨어를 만들기 위해 게임 내용에 있어서 교육용 게임의 설계 요소를 바탕으로 비교분석하여 게임성과 함께 높은 교육효과를 얻을 수 있는 방법으로 교육용 게임 사례연구로 '줌비니의 산악구출작전' 게임을 분석하였다. 또한, 교육용 게임의 일반요소인 목표, 규칙, 경쟁과 도전, 환상, 안전, 재미를 바탕으로 줌비니2를 분석함으로써 교육용게임으로서의 가치와 효과성에 유의미한 결과를 얻을 수 있었다.

In this study, an educational game named "Jumbini 2: Mountain Rescue Operation" is compared and analyzed as a case of highly effective educational as well as significant popular game. In order to develop effective game software for education, stories and structure elements of the game are examined. Significant results are found on aspects of value and effect as an educational game, analyzing based on goal, rule, competition, challenge, fantasy, safety and fun, which are general elements for educational games.

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