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스마트폰의 UI(User Interface) 경험이 제품태도와 구매의도에 미치는 영향

The effects of UI(user interface) experience on product attitude and purchase intention for smartphones

  • 염동섭 (남서울대학교 광고홍보학과) ;
  • 유승엽 (남서울대학교 광고홍보학과)
  • 투고 : 2013.03.10
  • 심사 : 2013.04.20
  • 발행 : 2013.04.28

초록

디지털 미디어 시대에는 사용자 인터페이스(User Interface)에 대한 중요성이 날로 커지고 있으며, 사용자 경험에 대한 인식이 높아지고 있다. 이러한 현실을 감안하여 본 연구에서는 스마트폰의 UI(User Interface)경험이 제품태도와 구매의도에 어떠한 영향을 미치는지 확인하고자 하였다. 연구결과 첫째, 스마트폰의 UI경험은 스마트폰의 제품태도에 영향을 미치는 것으로 확인되었다. 둘째, 스마트폰의 UI경험은 스마트폰의 구매의도에 부분적으로 영향을 미치고 있는 것으로 확인되었다. 마지막으로, 스마트폰에 대한 제품태도는 구매의도에 영향을 미치는 것으로 확인되었다. 본 연구결과는 향후 스마트폰에 대한 마케팅 전략 수립 시 스마트폰의 UI경험들을 고려한 전략이 필요함을 시사한다. 특히 스마트폰에 대한 가치경험 보다는 주변경험 즉, 사후관리와 같은 A/S제도에 초점을 맞춘 마케팅 전략이 필요하다 하겠다. 마지막으로 소비자들의 구매의사를 높이기 위해서는 무엇보다 자사의 제품에 대한 소비자들의 태도를 긍정적으로 제고할 수 있는 마케팅 전략이 필요하다 하겠다.

Increasingly important UI(user interface) on the digital media era, and increasing awareness about the user experience. In this study, by considering these realities, what impact smartphone UI experience, this product attitudes and purchase intentions you want to check. First, the findings of the smartphone UI experience influence on product attitudes of the smartphone was confirmed. Second, the smartphone's UI experience was confirmed also in the purchase of smartphones that partially affects. Finally, attitudes were identified as affecting the purchase of products for smartphones. The results of this study, the strategies suggest the need for consideration of future marketing strategy for smart phones smartphone's UI experience. Especially valuable experience for the smartphone-focused marketing strategy, such as the administration of post-A/S system, ie, around experience than are necessary. Finally, in order to improve the consumer's purchase decision more than anything that can enhance the positive attitude of consumers for its products marketing strategies are necessary.

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