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전자정부서비스의 서비스 가치, 혁신성 및 사용자 참여의식이 정부 신뢰에 미치는 영향

Impact of Service Value, Innovativeness of e-Government Service and Users' Participation on Government Trust

  • 변완수 (정보통신산업진흥원 총무팀) ;
  • 박성택 (충북대학교 경영대학 경영정보학과) ;
  • 김태웅 (성균관대학교 경영대학)
  • 투고 : 2013.03.12
  • 심사 : 2013.04.20
  • 발행 : 2013.04.28

초록

새로운 정보통신 테크놀러지는 우리 사회를 완전히 변모시키고 있을 뿐만 아니라 정부에게도 시민들을 위한 새롭고 가치 있는 서비스를 제공할 수 있는 기회를 제공하고 있다. 본 연구는 전자정부 서비스를 통해 정부 신뢰에 영향을 미칠 수 있는 다양한 선행요인들을 살펴보고 이 요인들의 신뢰에 대한 직, 간접적인 영향 정도를 분석하는데 목적이 있다. 전자정부 서비스 이용자를 대상으로 한 가설 검증결과, 서비스가치, 참여의식, 혁신성은 정부의 신뢰에 영향을 미치는 것으로 나타났으며, 서비스가치와 혁신성도 참여의식에 유의한 영향을 미치는 것으로 나타났다. 또한 혁신성이 서비스가치에 영향을 미치는 것으로 나타났다. 그러나 서비스 가치 및 참여의식이 정부 신뢰에 영향을 미치는 과정에서 정치적 효능감의 조절효과는 없는 것으로 나타났다.

New information communication technologies are changing our society completely, offering the government new possibilities for providing citizens and businesses with better, and more efficient E-Government services. This study analyzes the direct and indirect impact of service value, innovativeness, and users' participation level on the trust toward the Government. Results from a citizen survey indicate that service value, innovativeness, and participation positively affect the trust toward the Government, and that innovativeness has been found to affect service value as well as the level of participation. However, the moderating effect of political efficacy on the relationship between two variables(service value and participation) and trust have been found to be insignifcant. Several other findings and policy implications are also discussed.

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