DOI QR코드

DOI QR Code

The Classification of Fashion Frame and Fashion Image of Korean Women in their Twenties and Thirties

한국 20~30대 여성의 패션 프레임과 패션이미지 유형화

  • Shin, Sae-Young (Dept. of Human Environment & Design, Yonsei University) ;
  • Kim, Young-In (Dept. of Human Environment & Design, Yonsei University)
  • 신세영 (연세대학교 생활디자인학과) ;
  • 김영인 (연세대학교 생활디자인학과)
  • Received : 2012.12.31
  • Accepted : 2013.05.18
  • Published : 2013.06.30

Abstract

The purpose of this study is to take a look at the fashion frame of Korean women in their twenties and thirties to sort the actual fashion image and the ideal fashion image according to the fashion frame of Korean women in their twenties and thirties, and also to find out the standards and features that divide such a classification. For this study, we used the Q method, which is valued as an effective way to assess subjectivity. This helps to objectively classify the perception the fashion images of and the response to them as well. The analyzed materials were divided into two actual fashion frames and two ideal fashion frames, and classified them into 12 fashion image types in total, that is, six actual fashion images and six ideal fashion images, and we named each type of the fashion images and analyzed the features of each fashion image type through the in-depth Q workshop in which 14 professionals participated. The results of this study are as follows: First, the actual fashion frames of Korean women in their twenties and thirties was largely divided into 'Fashion Gold Girl', the fashion frame of mainstream and 'Indi-idol', the fashion frame of subcultures, and this was further divided into six fashion image types: 'Basic Casual', 'Vintage Performer', 'Easy Chic', 'Ladies' Look', 'City Office Girl' and 'Club Mania'. Second, the ideal fashion frame of Korean women in their twenties and thirties was divided into 'Urban Refinement', the fashion frame of the mainstream and 'Mismatched Style', the fashion frame of subcultures. It was also divided into six fashion image types: Power Fashion', 'Fashion Conservative', 'Semi-culture', 'Fashion Otaku', 'Sweet Darling' and 'Fashion Panic'. Third, The characteristics of the fashion images' colors are recognizable according to the type of fashion images.

Keywords

References

  1. 김영인, 고애란, 홍희숙 (2000), 의복 이미지 선호에 따른 20대 여성 정장 시장 세분화 및 색채 선호도, 한국의류학회지, 42(1), pp. 3-14.
  2. 심정희 (2006), 중년여성의 자기 이미지 유형화에 따른 의복 이미지 평가와 선호, 한국의류학회지, 30(11), pp. 1608-1617.
  3. 윤지윤, 김영인 (2005), 무채색에 의해 전달되는 패션디자인의 이미지, 한국복식학회지, 55(3), pp. 122-135.
  4. 추선형 (2001), 패션 소재의 색채 이미지와 질감에 관한 연구, 한국의류학회지, 26(2), pp. 193-204.
  5. 이명희 (1993), 한국과 미국남녀 대학생의 의복이미지 선호도와 성역할 정체감에 관한 연구, 한국의류학회지, 17(3), pp. 367-379.
  6. 정인희, 이은영 (1992), 의복이미지의 구성요인과 평가 차원에 대한 연구, 한국의류학회지, 16(4), pp. 379-391.
  7. 정인희 (1992), 의복이미지의 구성요인, 계층구조 및 평가차원에 대한 연구, 서울대학교 대학원 석사학위논문.
  8. 홍병숙 (1988), 의미분별척도법에 의한 양장과 한복의 이미지 비교 평가, 한국의류학회지, 12(3), pp. 373-382.
  9. 은숙, 박재옥 (2008), 여성 정장과 캐주얼 브랜드에 나타난 의복이미지 연구, 한국의류학회지, 32(4), pp. 630-640.
  10. 심정희 (2006), 중년여성의 자기 이미지 유형화에 따른 의복 이미지 평가와 선호, 한국의류학회지, 30(11), pp. 1608-1617.
  11. 최인철 (2007), 프레임, 서울: 21세기북스, p. 24.
  12. 김흥규 (2008), Q방법론, 서울: 커뮤니케이션북스, p. 5.
  13. 김흥규 (2008), Q방법론, 서울: 커뮤니케이션북스, p. 10.
  14. 김영인, 한은주, 김희연 (2006), 개인색채이미지에 기반한 통합적인 패션색채디자인 시스템 개발연구, 1 : 개인색채이미지와 패션이미지를 중심으로, 한국색채학회, 20(4), pp. 69-79.
  15. 박정혜, 이선재 (2002), 추구의복 이미지와 의복태도에 따른 색조화장품 색선호도 연구, 한국의류학회지, 52(7), pp. 87-102.
  16. 이숙희, 임숙자 (2003), 선호의복이미지와 편익에 의한 시장 세분화에 관한 연구, 한국의류학회지, 27(1), pp. 100-110.

Cited by

  1. Fashion Image Types and Design Factors for Middle-aged Korean Women vol.64, pp.5, 2014, https://doi.org/10.7233/jksc.2014.64.5.091
  2. Relationships between preferences of sensibility expression factors for utilized fabrics and preferences of fashion images vol.24, pp.1, 2016, https://doi.org/10.7741/rjcc.2016.24.1.027
  3. UX Design of Mobile App to Develop of Integrated Fashion Style through Balancing of Personal Image-Making Elements vol.68, pp.2, 2018, https://doi.org/10.7233/jksc.2018.68.2.001
  4. 온라인 쇼핑을 활용하는 30대 여성의 패션상품 구매 및 착장의 특성 vol.64, pp.8, 2014, https://doi.org/10.7233/jksc.2014.64.8.001
  5. Q방법론을 활용한 백화점 화장품 소비자 유형 vol.20, pp.5, 2016, https://doi.org/10.12940/jfb.2016.20.5.30
  6. 모터쇼에 나타난 국내외 자동차 브랜드 레이싱걸 유니폼 디자인 연구 vol.42, pp.3, 2018, https://doi.org/10.5850/jksct.2018.42.3.452
  7. 전통 세계화의 실천으로서 한국적 오리엔탈리즘(Orientalism)의 해석 - 2000년부터 2012년까지 디자이너 김지해·이진윤의 작품을 중심으로 - vol.28, pp.2, 2020, https://doi.org/10.29049/rjcc.2020.28.2.245