인터넷 쇼핑몰의 관계혜택과 고객만족, 애호도와의 관계에 관한 연구 -전문쇼핑몰과 종합쇼핑몰의 비교를 중심으로-

A Study on Relationship between the Relationship Benefit, Customer Satisfaction and Loyalty of Internet Shopping Malls -Focused on Comparison between Specialized Shopping Mall and General Shopping Mall- Kim

  • 김유경 (신라대학교 경영학부(경영정보전공))
  • 투고 : 2013.09.05
  • 심사 : 2013.11.21
  • 발행 : 2013.11.30

초록

본 연구는 인터넷 쇼핑몰 고객이 지각하는 관계혜택과 고객만족, 고객애호도와의 관계를 살펴보고자 한 것이다. 인터넷 쇼핑몰 유형은 전문쇼핑몰과 종합쇼핑몰을 선정하여 실시하였으며, 각각의 온라인 쇼핑몰이 관계혜택 다섯 가지 차원과 고객만족, 고객애호도에 어떠한 영향을 미치고 있는지, 또한 유형간 영향관계에 있어서 차이를 보이고 있는지를 규명하고자 한다. 구체적인 연구목적을 제시하면, 첫째, 본 연구에서는 관계혜택 차원을 고객화 혜택, 정보적 혜택, 심리적 혜택, 사회적 혜택, 경제적 혜택 등의 다섯 가지차원으로 제시하여 고객만족과의 관계를 규명하고자 한다. 둘째, 고객만족과 애호도와의 관계를 살펴보고자 한다. 셋째, 인터넷 쇼핑몰의 유형에 따라 즉, 전문쇼핑몰과 종합쇼핑몰에 있어서 본 연구모형에서 제시한 영향간의 차이유무를 비교 분석하고자 한다. 그 결과, 인터넷 쇼핑몰 고객이 지각하는 관계혜택 다섯 가지 차원 중 정보적 혜택만을 제외한 나머지 관계혜택 차원(고객화 혜택, 심리적 혜택, 사회적 혜택, 경제적 혜택)이 고객만족에 긍정적으로 유의한 영향을 미치는 것으로 나타났다. 고객만족 또한 고객애호도에 긍정적인 영향을 미치는 것으로 확인되었다. 마지막으로 전문쇼핑몰과 종합쇼핑몰간의 차이 검증결과, 각 집단간 차이에 있어서는 통계적으로 유의하지 않은 것으로 나타났다. 그러나 각각 전문쇼핑몰과 종합쇼핑몰을 구분하여 연구모형을 적용한 결과, 전체 결과와 동일하게 정보적 혜택만이 고객만족에 유의하게 긍정적인 영향을 미치지 않음이 확인되었다.

This study is the one trying to examine the relationship between relationship benefit, customer satisfaction and customer loyalty perceived by the internet shopping mall customers. It will try to extend and apply the concept of relationship benefit mainly dealt with in the existing study to the online environment The specific purposes of study are presented as follows. First, this study will present five dimensions of relationship benefit levels as customization benefit, information benefit, psychological benefit, social benefit and economic benefit to clarify their relationship with customer satisfaction. Second, the relationship between customer satisfaction and loyalty will be examined. Third, a comparative analysis will be performed according to the type of internet shopping mall, in other words, between general shopping mall and specialized shopping mall. As a result, the remaining relationship benefit dimensions (customization benefit, psychological benefit, social benefit and economic benefit) except for information benefit among the five types of relationship benefit levels perceived by internet shopping mall customers have been shown as having significant positive effect on customer satisfaction. Finally, as a result of verifying the result on the difference between specialized shopping mall and general shopping mall, the difference between each group was shown as not being statistically significant. However, as a result of applying the study model by classifying into specialized shopping mall and general shopping mall, only the information benefit was shown as not having significant positive effect which is identical to the overall result.

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