경영과정보연구 (Management & Information Systems Review)
- 제32권2호
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- Pages.289-314
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- 2013
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- 1598-2459(pISSN)
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- 2733-4767(eISSN)
고객 접점에서의 커뮤니케이션이 감정적 반응과 점포 충성도에 미치는 영향 - 판매원 신뢰성과 매력성의 조절효과를 중심으로 -
The Effects of Communication on Emotional Responses and Store Loyalty at Customer Contact - Focusing on the Moderating Effects of Salesperson's Attributes -
- Kim, Sook-Hee (Dept. of Distribution Management, Catholic University of Pusan) ;
- Kim, Yong-Ho (Dept. of Business Administration, Catholic University of Pusan)
- 투고 : 2013.05.16
- 심사 : 2013.06.25
- 발행 : 2013.06.30
초록
본 연구는 고객 접점에서 판매원과의 커뮤니케이션이 고객의 감정적 반응과 점포 충성도에 미치는 영향에 있어 판매원이 갖추고 있는 속성에 따른 효과의 차이를 분석하였다. 본 연구는 첫째, 고객 접점에서 고객과 판매원 사이에 일어나는 커뮤니케이션이 감정적 반응과 점포 충성도에 미치는 영향을 살펴보고, 둘째, 커뮤니케이션이 감정적 반응에 미치는 영향에 있어 긍정적 감정과 부정적 감정 외에 환기에 미치는 영향 또한 고려하여 이를 검증하였다. 셋째, 커뮤니케이션이 감정적 반응과 점포충성도에 미치는 영향에 있어 언어적 커뮤니케이션과 비언어적 커뮤니케이션의 영향력과 함께 그 두 차원의 상대적 영향력의 차이를 살펴보았다. 마지막으로 판매원의 속성인 신뢰성과 매력성을 조절변수로 하여 그에 따른 효과를 규명하고자 하였다. 본 연구의 설문 조사는 자기기입식 설문지법을 사용하였으며, 가설검정을 위해 Amos4.0을 이용한 구조방정식에 따른 인과관계를 분석하였다. 주요 연구 결과, 첫째, 커뮤니케이션이 감정적 반응에 유의한 영향을 미치는 것으로 나타났으며, 커뮤니케이션이 긍정적 감정, 부정적 감정과 함께 환기에 미치는 영향 또한 선행연구와는 달리 유의하게 나타남을 확인하였다. 둘째, 감정적 반응 또한 점포 충성도에 유의한 영향을 미쳤다. 셋째, 언어적 커뮤니케이션과 비언어적 커뮤니케이션이 감정적 반응에 미치는 영향력은 차이가 나타나지 않았다. 넷째, 커뮤니케이션이 감정적 반응에 미치는 영향은 판매원의 속성에 따라 차이가 있어, 커뮤니케이션과 판매원 속성 간에 상호작용 효과가 있음을 알 수 있었다. 본 연구를 통해 선행 연구들의 실증적 재확인을 넘어, 판매원 속성을 포함한 변수들 간의 관계 전반에 있어 이론적인 확장을 제공하고자 하였다.
This study analyzed differences in the effects of communication with salesperson's on customer's emotional responses and store loyalty at customer contact focusing on the moderating effects of salesperson's attribute. This study recognized the need for expanding the results of the prior researches to widen the understanding of communication, emotional responses, and store loyalty. This study tried to, first, examine the effects of communication between customers and salespersons on emotional responses and store loyalty at customer contact; second, determine the effects of reliability and attractiveness, which are attributes of salespersons, as moderating variables; third, examine relative influences of verbal and nonverbal communication on emotional responses and store loyalty. The results mainly showed, first, that communication significantly affected emotional responses and also had significant effects on arousal as well as positive and negative emotion, contrary to prior researches; second, that emotional responses significantly affected store loyalty; third, there was no difference in influences on emotional responses between verbal and nonverbal communication; fourth, the effects of communication on emotional responses depended on attributes of salespersons, demonstrating interactive effects between communication and attributes of salespersons. This study intended to provide theoretical expansion over relations between variables including the dimension of communication beyond empirical reconfirmation of prior researches. In addition, a strategic scheme was presented to manage positive relations with customers at customer contact.
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