The Relationship between Customer Participation and Friendship and Their Influences on Relational Outcomes

고객참여행동과 프렌드십의 관계 및 이들의 관계마케팅 성과에의 영향

  • Ahn, Jin-Woo (Division of Business, Yeungnam College of Science & Technology)
  • Received : 2013.04.30
  • Accepted : 2013.06.21
  • Published : 2013.06.30

Abstract

This research examines not only the relationship between customer participation and friendship on which are focused in service marketing, but also their influences on relational outcomes. It has been well-known that customer participation had strong influence on an interaction with service provider in a service encounter which could build up social aspects of customers-service firms, as well as functional aspects. Thus, this paper identify the relational outcomes generated by customer participation and social bonds, not just customer satisfaction or service quality. As results, considering the impact of customer participation on the interaction process, customer participation had a directly positive effect on the friendship significantly. Additionally, friendship influenced by customer participation and interaction with a service provider was examined that it could have influences on relational outcomes such as relationship quality and customer loyalty. Therefore, customer participation can get rich the process of interaction, which can build up friendship between customers and service providers. Ultimately, it is estimated that customer participation and friendship can lead relational outcomes.

본 연구는 서비스마케팅 분야에서 주목받고 있는 고객참여행동과 프렌드십의 관계에 대해 살펴보고, 이들의 관계마케팅 성과에의 영향에 대해 규명한다. 고객참여행동은 서비스접점에서 서비스제공자와의 상호작용과정에 강력한 영향을 미치고 있어 서비스접점은 기능적 요소뿐만 아니라 사회적 요소를 발생시키는 주요한 순간이다. 따라서, 지난 선행연구들에서 밝혀진 고객참여행동의 고객만족 및 서비스 품질 향상에의 기여와 같은 내용에서 벗어나 고객참여행동과 사회적 결속에 따른 관계마케팅적 성과에 대해 살펴보고자 하는 것이다. 연구의 결과, 고객참여행동의 상호작용과정에 미치는 영향과 상호작용과정을 통해 형성되는 프렌드십의 관계는 직접적으로 유의한 긍정적인 영향이 있는 것으로 실증되었다. 또한, 고객참여행동 및 상호작용과정을 통해 형성된 프렌드십은 관계의 질 및 고객충성도와 같은 관계마케팅 성과에도 긍정적인 영향이 있는 것으로 나타났다. 결론적으로, 고객참여행동은 서비스접점에서의 상호작용과정을 풍부하게 하고 이를 통해 고객과 서비스제공자 간의 프렌드십 형성이 가능하며, 이는 궁극적으로 관계적 성과로 이어질 수 있다고 평가할 수 있다.

Keywords