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Relationships between Knowledge, Attitude and Practice on Breast Self-Examination among Female University Students

일 지역 여대생의 유방자가검진에 대한 지식, 태도 및 실천의 관계

  • Received : 2013.03.06
  • Accepted : 2013.06.10
  • Published : 2013.06.28

Abstract

Purpose: The study was to identify the relationships between knowledge, attitude and practice on breast self-examination among female university students. Methods: This descriptive study was conducted with a convenient sample of 330 female university students. Results: The mean score for knowledge of breast self-examination was 6.60/17 and attitude toward breast self-examination 42.34/64 and Practice level for breast self-examination was 13.23/24. The level of knowledge was differed significantly by Age(t=11.013 p<.001), Grade(t=12.725, p<.001), hearing experience of BSE(t=6.661, p<.001), experience of recommendation by others about BSE(t=3.426, p<.001), Educational experience of BSE(t=5.825, p<.001), experience of performance of BSE(t=2.789, p=.005). Practice level was differed significantly by hearing experience of BSE(t=5.250, p<.001), Educational experience of BSE(t=4.493, p<.001), Plan of BSE(F=3.910, p=.013). Slightly positive correlations were found between knowledge and attitude, knowledge and practice. Conclusion: The study suggested that we need to develop effective educational program for breast self examination to promote practice level of female students in university.

본 연구는 일 지역 여대생의 유방자가검진에 대한 지식, 태도 및 실천 정도를 파악하고 제 변수간의 상관관계를 확인하기 위하여 시도되었다. 연구대상자는 U시에 소재한 1개 대학교에 재학 중인 여대생 330명으로 설문 조사하였으며, 연구결과 지식 점수는 6.60점/17점으로 낮았고, 태도 점수는 42.34점/64점으로 중간보다 높게 나타났으며 실천 점수는 13.23점/24점으로 중간정도로 나타났다. 대상자의 제 특성에 따른 유방자가검진에 대한 지식 정도는 연령(t=11.013 p<.001), 학년(t=12.725, p<.001), 유방자가검진에 대해 들어본 경험이 있는 경우(t=6.661, p<.001), 권유자가 있는 경우(t=3.426, p=.001), 교육을 받은 경험이 있는 경우(t=5.825, p<.001), 유방자가검진을 시행하는 경우(t=2.789, p=.005)에서 통계적으로 유의한 차이가 있었다. 대상자의 제 특성에 따른 유방자가검진에 대한 실천 정도는 유방자가검진에 대해 들어본 경험이 있는 경우(t=5.250, p<.001), 교육을 받은 경험이 있는 경우(t=4.493, p<.001), 앞으로 자가검진 계획이 있는 경우(F=3.910, p=.013)에서 통계적으로 유의한 차이가 있었다. 대상자의 유방자가검진에 대한 지식, 태도 및 실천과의 관계를 살펴본 결과 지식과 태도 정도의 관계는 미약한 순 상관관계를 보였고, 지식과 실천 정도의 관계는 약한 순 상관관계로 나타났다. 연구의 결과를 토대로 여대생의 유방자가검진 실천을 향상시킬 수 있는 효과적인 유방자가검진 교육방법 개발이 필요하다.

Keywords

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