References
- D. M. Boyd and N. B. Ellison, "Social network sites: Definition, history, and scholarship," J. of Computer-Mediated Communication, Vol.13, No.1, pp.210-230, 2007. https://doi.org/10.1111/j.1083-6101.2007.00393.x
- 김형지, 최홍규, 김성태, 안미선, 이유민, "소셜미디어 이용거부자의 혁신저항에 관한 연구", 한국언론학보, 제56권, 제4호, pp.439-464, 2012.
- 조희정, 박설아, "정당의 소셜미디어 활용 현황과 과제", 한국정치학보, 제46권, 제1호, pp.113-137, 2012.
- 장병희, 남상현, "소셜미디어 발전과 네트워크 저널리즘 전망", 언론과학연구, 제12권, 제4호, pp.457-496, 2012.
- 이수범, 김동우, "소셜미디어의 정치적 이용이 유권자들의 정치참여의도에 미치는 영향 연구", 홍보학연구, 제16권, 제1호, pp.78-111, 2012.
- R. P. Bagozzi, "The legacy of the technology acceptance model and a proposal for a paradigm shift," J. of The Association for information Systems, Vol.8, No.4, pp.244-254, 2007. https://doi.org/10.17705/1jais.00122
- A. M. Rubin, "The uses-and-gratifications perspective of media effects," In J. Bryant & . Zillman (Eds.), Media effects: Advances in theory and research (2nd Ed., pp.525-548). Mahwah, NJ: Lawrence Erlbaum Associates, 2002.
- J. Y. Kim, J. P. Shim, and K. M. Ahn, "Social networking service: Motivation, pleasure, and behavioral intention to use," J. of Computer Information Systems, Vol.51, No.4, pp.92-101, 2011.
- C. Lampe, N. Ellison, and C. Steinfield, "A familiar facebook: Profile elements as signals in an online social network," ACM Press, pp.435-444, 2007.
- D. A. Adams, R. R. Nelson, and P. A. Todd, "Perceived usefulness, ease of use, and usage of information technology: A replication," MIS Quarterly, Vol.16, No.2, pp.227-247, 1992. https://doi.org/10.2307/249577
- F. D. Davis, R. P. Bagozzi, and P. R. Warshaw, "User acceptance of computer technology: A comparison of two theoretical models," Management Science, Vol.35, No.8, pp.982-1003, 1989. https://doi.org/10.1287/mnsc.35.8.982
- E. C. Hirschman, "Innovativeness, novelty seeking, and consumer creativity," J. of Consumer Research, Vol.7, No.3, pp.283-295, 1980. https://doi.org/10.1086/208816
- N. K. Park, Y. C. Kim, H. Y. Shon, and H. J. Shim, "Factors influencing smartphone use and dependency in South Korea," C. in Human Behaivor, Vol.29, pp.1763-1770, 2013. https://doi.org/10.1016/j.chb.2013.02.008
- 배재권, 권두순, "자기결정성 요인이 마이크로블로깅 서비스 수용의도에 미치는 영향 연구", 대한경영학회지, 제24권, 제5호, pp.2745-2774, 2011.
- 심성욱, 김운한, "대학생들의 소셜미디어 이용동기가 소셜미디어 광고 이용의향에 미치는 영향", 한국광고홍보학보, 제13권, 제2호, pp.342-376, 2011.
- 이방형, 소셜미디어의 이용지속과 효과적인 소셜미디어 마케팅전략 요인에 관한 통합적 연구, 한양대학교 대학원 박사학위논문, 2013.
- 이성준, "소셜커머스 이용 의향에 영향을 미치는 요인에 관한 연구", 한국방송학보, 제26권, 제3호, pp.495-529, 2012.
- 장용호, 박종구, "마이크로블로그에 대한 채택과 혁신저항의 예측요인에 관한 연구", E. J. of Information Technology, Vol.10, No.1, pp.41-52, 2011.
- S. Ram, "A model of innovation resistance," A. in Consumer Research, Vol.14, pp.208-212, 1987.
- 강재혁, 뉴미디어에 대한 수용자의 혁신저항과 브랜드 이미지에 관한 연구, 중앙대학교 대학원 석사학위논문, 2010.
- S. L. Holak, D. R. Lehmann, and F. Sultan, "The role of expectations in the adoption of innovative consumer durables: Some preliminary evidence," J. of Retailing, Vol.3, pp.243-259, 1985.
- C. A. Lin, "Webcasting adoption: Technology fluidity, user innovativeness and media substitution," J. of Boradcasting & Electronic Media, Vol.48, No.3, pp.446-465, 2004.
- E. M. Rogers, Diffusion of innovations, New York: Free Press, 2003.
- J. N. Sheth, "Psychology of innovation resistance: The less developed concept in diffusion research," R. in Marketing, Vol.4, pp.273-282, 1981.
- 유인목, 지능형 홈네트워크의 확산과정에서 혁신특성이 사용자의 저항 및 수용에 미치는 영향에 관한 실증적 연구, 경희대학교 대학원 박사학위논문, 2011.
- 유연재, "소비자의 혁신저항 척도 개발과 타당화", 한국심리학회지, 제12권, 제1호, pp.191-216, 2011.
- J. T. Gourville, "Eager sellers, strong buyers: Understanding the psychology of new product adoption," Harvard Business Review, pp.99-106, 2006.
- G. Zaltman and M. Wallendorf, Consumer behavior: Basic finding and management implications, New York: John Wiley and Sons, 1983.
- 송선옥, "무역정보기술의 수용단계별 혁신저항에 관한 연구: 무역 e-Marketplace를 중심으로", 무역상무학회지, 제25권, pp.211-241, 2005.
- 송희석, 김경철, "모바일 상거래 서비스의 저항 요인", 한국전자거래학회지, 제11권, 제2호, pp.111-134, 2006.
- 김윤환, 최영, "IPTV 확산의 심리적 저항요인에 관한 연구: 변형된 혁신저항모형을 중심으로", 방송통신연구, 겨울호, pp.163-191, 2009.
- 이호규, 이선희, 장병희, "3DTV 수용 저항에 영향을 미치는 요인: 혁신확산이론과 혁신저항모형의 결합", 방송통신연구, 가을호, pp.78-111, 2012.
- R. A. Bauer, "Consumer behavior as risk taking," In R. S. Hancock (ed.), Dynamic marketing in a changing world, Chicago: American Marketing Association, pp.389-398, 1960.
- 서문식, 안진우, 이은경, 오대양, "디지털컨버전 스제품 구매회피에 관한 연구: 소비자의 심리적 요인과 혁신저항을 중심으로", 한국콘텐츠학회논문지, 제9권, 제1호, pp.270-284, 2009.
- 김윤환, 이재은, "영상통화에 대한 소비자 심리적 반발요인에 관한 연구: 변형된 혁신저항모형을 중심으로", 마케팅관리연구, 제15권, 제2호, pp.23-41, 2010.
Cited by
- Formation of Weak Ties in Social Media vol.14, pp.4, 2014, https://doi.org/10.5392/JKCA.2014.14.04.097
- Effects of Innovation Characteristics and User Characteristics on the Adopting e-Books : Focused on Innovation Resistance Model vol.14, pp.8, 2014, https://doi.org/10.5392/JKCA.2014.14.08.061
- A Study on User's Resist and Productivity Using Smart Device in the Smartwork Context vol.23, pp.3, 2014, https://doi.org/10.5859/KAIS.2014.23.3.143