DOI QR코드

DOI QR Code

Effect of experience quality of participant in the leisure marine sports : Effect of satisfaction and Immersion on Reparticipation motive - Moderating effect of pre-experiencing yacht race -

해양스포츠 참가자의 레저경험이 만족, 몰입, 재참여에 미치는 영향 - 요트대회 참여의 조절효과 -

  • 장재훈 (부산경상대학교 경영학과) ;
  • 임철 (부산외국어대학교 경영학부) ;
  • 김선미 (동아대학교 경영학과)
  • Received : 2013.04.12
  • Accepted : 2013.05.13
  • Published : 2013.06.30

Abstract

In this study, We analyzed whether the quality of marine leisure sports experience have effects on participants satisfaction, immersion and 5motive for reparticipation. We also investigated effect of participants' pre-experience of participating race on satisfaction, immersion and motive for reparticipation. Sense of freedom and social interaction appeared to affect satisfaction of participants significantly, but the sense of control did not. Sense of freedom had effect on immersion, whereas sense of control and social interaction had no effect on immersion. Significant relationship between motive for reparticiaption and participants' satisfaction and immersion was observed. Interaction effect between participant's satisfaction and was significant. Immersion mediates relation between reparticiaption and participants' satisfaction, participants experienced yahct race before showed more effect of satisfaction on motive for reparticiaption than participants with no race experience, who showed no significant effect of satisfaction on motive for reparticiaption. Immersion have effect on motive for reparicipation in both groups, but effect size was greater in the group with race experience. Thus, satisfaction and immersion of participants who have pre-experience of participating race showed greater effect on reparticipation than who haven't.

본 연구는 해양레저스포츠활동의 질적 레저경험이 만족, 몰입, 재참여에 미치는 영향에 관해 알아보고 대회 참가경험 유 무에 따라 만족과 몰입이 재참여 의도에 미치는 효과에 차이가 있는지를 분석했다. 자유감과 사회교류감은 만족에 유의한 영향을 미치는 것으로 나타났으나, 통제감은 만족에 유의한 영향을 미치지 않는 것으로 나타났다. 자유감은 몰입에 유의한 영향을 미치는 것으로 나타났으나, 통제감과 사회교류감은 몰입에 유의한 영향을 미치지 않는 것으로 나타났다. 만족이 재참여 의도, 몰입이 재참여 의도 그리고 만족과 몰입이 재참여 의도에 미치는 관계에서는 모두 유의한 영향을 미치는 것으로 분석되었다. 또한 만족과 몰입의 상호작용효과가 있는 것으로 나타났다. 참가경험 유 무에 따른 조절효과에서는 만족이 재참여 의도에 미치는 영향은 대회 참가경험이 있는 집단이 대회 참가경험이 없는 집단보다 더 높은 것으로 나타났으며, 대회 경험이 없는 집단은 만족이 재참여 의도에 미치는 효과는 통계적으로 유의하지 않았다. 한편, 몰입과 재참여 의도의 관계에서 대회참가 경험 유 무의 조절효과를 분석한 결과, 몰입이 재참여 의도에 미치는 영향은 대회 참가경험이 없는 집단과 대회 참가 경험이 있는 집단 모두에서 유의한 것으로 나타났지만, 대회 참가경험이 없는 집단보다 대회 참가 경험이 있는 집단에서 상대적으로 더 높은 영향을 미치는 것으로 나타났다. 따라서 만족이 재참여 의도에 미치는 영향과 몰입이 재참여의도에 미치는 영향은 모두 대회 참가경험이 있는 집단이 대회 참가경험이 없는 집단보다 높게 나타났다.

References

  1. 권익현․유창조(1997), "레저시설내에서의 소비자 감정적 반응에 대한 실증연구-스키리조트를 중심으로-," 소비자학연구 8(1), 59-78.
  2. 고동우(1998), "선행 관광행동연구의 비판적 고찰: ATR의 연구논문을 중심으로," 관광학연구, 21(1), 207-229.
  3. 고동우(2007), "한국과 중국 대도시 거주가의 여가 태도와 여가 경험," 한국심리학회지: 소비자․광고, 8(2), 161-182.
  4. 김경렬․박동규․박재성(2005), "장애인을 위한 해양레저스포츠 활용 방안," 한국여가레크레이션학회지, 29, 283-292.
  5. 김기연.김도균(2008), "수상레저스포츠시설의 관계마케팅 실행요인과 고객충성도의 관계," 한국스포츠산업경영학회지, 13(1), 41-55.
  6. 김은미.권욱동(2007), "댄스스포츠 참여 경험과 삶의 질," 한국체육학회지, 46(2), 25-34.
  7. 박명국.김성국(2002), "해양레저스포츠 활성화 방안," 한국스포츠산업.경영학회, 7(1), 207-225.
  8. 박봉률(2001), "해양 스포츠 활성화 방안 연구: 거제시의 [바다로 세계로] 프로그램 중심," 한국스포츠산업.경영학회, 6(2), 315-332.
  9. 박병권(2008), "온라인 브랜드커뮤니티에서의 상호 작용성 구성요인이 브랜드 자산에 미치는 영향," 한국산업정보학회논문지, 13(4), 155-171.
  10. 박세혁(2000), "모험스포츠 모형개발 및 분석을 위한 연구," 한국여가레크레이션학회, 19, 105-118.
  11. 박주희.강선영(2010) "지적장애인을 위한 스포츠 대회참가 경험과 사회, 정서 발달," 한국특수체육학회지, 18(1), 53-65.
  12. 배병렬.이민우(2001), "서비스제공자의 고객지향성이 관계 질 및 재구매 의도에 미치는 영향," 한국마케팅저널, 3(2), 21-40.
  13. 배상욱.김완민.김은영(2005), "호텔산업에서의 관계혜택이 고객충성도에 미치는 영향에 관한 연구," 관광/레저연구, 17(2), 249-269.
  14. 성영신.고동우.정준호(1996), "여가 경험의 심리적 본질: 재미란 무엇인가?" 소비자학연구, 7(2), 35-57.
  15. 신동주.박진권(2003), "해양스포츠관광개발에 관한 주민찬성도 분석," 관광연구, 18(3), 1-11.
  16. 오응수(2006), "부산/경남지역 해양레저스포츠산업 활성화를 위한 수상스키환경(SWOT분석)," 한국스포츠 산업경영학회, 2006춘계학술세미나, 지역스포츠산업개발을 통한 지역경제 활성화 방안(72-97), 서울: 한국스포츠산업경영학회.
  17. 윤성욱.류정건(2002), "의료서비스산업에서의 관계형성모델에 관한 연구", 소비문화연구, 5(2), 1-27.
  18. 최정도.문태영(2006), "해양스포츠 참여정도에 따른 여가몰입과 생활만족 및 자아효능감의 관계," 한국체육학회지, 45(3), 191-202.
  19. 국토해양부(2010), 해양관광․레저 활성화 방안 마련, 서울: 국토해양부 해양정책과.
  20. Ajzen, I. (1991). Benefits of leisure: A social psychological perspective. In B. L. Driver, P. J. Brown and G. L. Peterson (Eds.), Benefits of leisure 331-350. State College, PA: Venture Publishing, Inc.
  21. Ajzen, I. & B. L. Driver (1991). Prediction of leisure participation from behavioral, normative and control beliefs: An application of the theory of planned behavior. Leisure Sciences, 13, pp.185-204. https://doi.org/10.1080/01490409109513137
  22. Ajzen, I. & Driver. B. L. (1992). Application of the theory of planned behavior to leisure choice. Journal of Leisure Research, 22, 453-474.
  23. Anderson, E. and B. Weitz(1992). "The Use of Pledges to Build and Sustain Commitment in Distribution Channels," Journal of Marketing Research, 29(1), 18-34. https://doi.org/10.2307/3172490
  24. Baker, Dwayne and John Crompton(2000). "Quality, satisfaction and behavioral intentions," Annals of Tourism Research, 27(3), 785-804. https://doi.org/10.1016/S0160-7383(99)00108-5
  25. Biyalogorsky, E., E. Gerstenr and B. Libai(2000). "Customer Referral Management: Optimal Reward Programs," Marketing Science, 20(winter), pp. 82-95.
  26. Cronin, J. Joseph, Michael Brady and Tomas Hult (2000). "Assessing the effects of Quality, value and customer satisfaction on customer behavioral intentions in service environment," Journal of Retailing, 76(2), 193-218. https://doi.org/10.1016/S0022-4359(00)00028-2
  27. Crosby, L. and N. Stephens(1987). "Effects of Relationship Marketing on Satisfaction, Retention, and Prices in the Life Insurance Industry," Journal of Marketing Research, 26(November), 404-411.
  28. Crosby, L., Evans, K. R. and D. Cowles(1990). "Relationship Quality in Services Selling: An International Influence Perspective," Journal of Marketing, 54(3), 68-81. https://doi.org/10.2307/1251817
  29. Hunt, J. Krith, CS/D. (1977). Overview and Future Research Direction. Conceptualization and Measurement of Consumer Satisfaction and Dissatisfaction. proceedings of the 1st Annual CS/D & CR Conference, MSI, April 11-13, 455-488.
  30. Kozak, Metin(2001). "Repeaters' behavior at two distinct destinations," Annals of Tourism Research, 28(3), 784-807. https://doi.org/10.1016/S0160-7383(00)00078-5
  31. Mazursky, David(1989). "Past experience and future tourism decisions," Annals of Tourism Research, 16(3), 333-334. https://doi.org/10.1016/0160-7383(89)90048-0
  32. Morgan, R. M. and S. D. Hunt(1994). "The Commitment-Trust Theory of Relationship Marketing," Journal of Marketing, 58(3), 20-38.
  33. Oliver(1993). A conceptual Model of service Quality and Service Satisfaction. in Advances in Service Marketing and Management, Teresa A. Swarts, Davis E, Bowen and Stephen W. Brown, eds., Greenwich, CT: JAI Press, 65-86.
  34. Oliver, Richard and Robert Westbrook(1993). "Profiles of consumer emotions and astisfaction in ownership and usage," Journal of Consumer Satisfaction, dissatisfaction and Complaining Behaviour, 7, 119-125.
  35. Oliver, Richard, Roland Rust, and Sajeev Varki(1997). "Consumer delight: Foundations, findings and managerial insight," Journal of Retailing, 73(3), 311-336. https://doi.org/10.1016/S0022-4359(97)90021-X
  36. Russell, James A. and Lawrence M. Ward(1982). "Environmental Psychology," in Annual Review of Psychology, 33, Palo Alto, CA: Annual Reviews, Inc., 651-688. https://doi.org/10.1146/annurev.ps.33.020182.003251
  37. Spreng, Richard and Robert Mackoy (1996). "An empirical examination of a model of perceived service quality and satisfaction," Journal of Retailing, 72(2), 201-214. https://doi.org/10.1016/S0022-4359(96)90014-7
  38. Tse, Davide K & Peter C. Wilton(1988). "Models of Consumer Satisfaction formation: An Extension", Journal of Marketing Research, 25(May), 204-212. https://doi.org/10.2307/3172652
  39. Westbrook, Robert and Richard Oliver(1991). "The dimensionality of consumption emotion patterns and consumer satisfaction," Journal of Consumer Research, 18(June), 84-91. https://doi.org/10.1086/209243
  40. Weun, S., S. E. Betty and M. A. Jones(2004). "The Impact of Service Failure Severity on Service Recovery Evaluations and Post-Recovery Relationships," Journal of Services Marketing, 18(2), 133-146. https://doi.org/10.1108/08876040410528737