DOI QR코드

DOI QR Code

A Study on the Effect of Collaborative Instruction Between a Teacher Librarian and a Korean Language Teacher on a Middle School Student's Learning Interest and Academic Achievement

사서교사와 국어교사의 협동수업이 중학생의 학습흥미와 학업성취도에 미치는 영향에 대한 연구

  • 기민진 (순창여자중학교) ;
  • 송기호 (공주대학교 사범대학 문헌정보교육과)
  • Received : 2013.04.17
  • Accepted : 2013.05.13
  • Published : 2013.05.30

Abstract

The aim of this study is to find out the impact of collaborative instruction between the teacher librarian and the classroom teacher on learning interest and academic achievement by running Library and Information Life, which is the textbook of information literacy for teacher librarians and the Korean language curriculum for the first grade of middle school through library-based instruction. The result of this study has a positive influence on academic achievement by facilitating learning interest on Korean language classes under coplanning, co-operating and coevaluating in the school library. Therefore, it is important to establish the institutional system for collaborative instruction in order to increase information literacy instruction in the school community. A local school should expand the physical environment and educational equipment of its school library and form a flexible schedule to have enough time for teaching information literacy skills and for using of materials.

본 연구의 목적은 사서교사의 정보활용교육용 교과서인 "도서관과 정보생활"과 중학교 1학년 국어교과를 협동수업을 통해서 운영하고, 협동수업이 학생들의 학습흥미와 학업성취에 어떤 영향을 끼치는지 밝히는 것이다. 연구 결과 학교도서관의 자료를 기반으로 사서교사와 국어교사가 상호 협력하여 공동으로 수업을 계획하고, 전개하며, 평가하는 것은 학생들에게 국어교과에 대한 학습흥미를 촉진시킴으로써 학업성취도 측면에서도 긍정적인 영향을 미치는 것으로 나타났다. 따라서 학교 교육에서 정보활용교육을 활성화시키기 위해서는 협동수업을 실시할 수 있는 제도적 기반을 마련하는 것이 중요하다. 단위 학교 수준에서는 도서관의 물리적 환경 개선과 충분한 기교재 확충이 필요하다. 또한 정보활용력에 대한 체계적인 지도와 자료 활용을 위한 충분한 수업시간을 확보할 수 있는 탄력형 시간표 편성이 이루어져야 한다.

Keywords

References

  1. 교육과학기술부. 2009. 초.중등학교 교육과정 총론. 서울: 교육과학기술부. (Ministry of Education, Science, and Technology. 2009. National Curriculum Frameworks for Elementary and Secondary Schools. Seoul: Ministry of Education, Science, and Technology.)
  2. 교육과학기술부, 대구광역시교육청. 2010. 학교도서관에서 배우는 기쁨 아는 즐거움. 대구: 대구광역시교육청. (Ministry of Education, Science, and Technology, Daegu Metropolitan Office of Education. 2010. Delight of Learning and Happiness of Knowing in the School Libraries. Daegu: Daegu Metropolitan Office of Education.)
  3. 김상욱. 2009. 중학교 국어 1-1. 파주: 창비. (Kim, Sang Wook. 2009. Middle School Korean Language 1-1. Paju: Changbi.)
  4. 김지혜. 2009. 미술교육환경과 미술교과의 자기효능감, 성취동기, 학습흥미간의 상관분석에 관한 연구: 4-6학년 서울지역을 중심으로. 석사학위논문, 성신여자대학교 교육대학원, 교육학과. (Kim, Ji Hye. 2009. The research on analysis of the correlation between the art education environmental and the art curriculum of self-efficacy, achievement motivation and learning interest. Major in Art Education Department of Education. Graduate School, Sungshin Women's University.)
  5. 노진영, 변우열, 이병기. 2009. 일본의 사회과 교과서 분석을 통한 도서관활용수업의 적용방안에 관한 연구. 한국도서관.정보학회지, 40(1): 471-492. (Ro, Jin Young, Byun, Woo Yeoul, & Kee, Byeong Ki. 2009. "A Study on the Design of Inquiry Instruction Model by Information Literacy Instruction in School Library." Journal of Korean Library and Information Science Society, 40(1): 471-492.)
  6. 문화체육관광부. 2008. 도서관 디지털자료실 활성화 방안 연구. 서울: 문화체육관광부. (Ministry of Culture, Sports, and Tourism. 2008. A Study on Methods for Utilizing Digital Room In Library. Seoul: Ministry of Culture, Sports, and Tourism.)
  7. 송기호. 2007. 학교도서관 교육 활성화 전략으로서 통합교육과정 개발에 대한 연구. 한국도서관.정보학회지, 38(4): 87-116. (Song, Gi Ho. 2007. "Development of the Integrated Curriculum as the Activation Strategy of the School Library Instruction." Journal of Korean Library and Information Science Society, 38(4): 87-116.)
  8. 송기호. 2010. 도서관 활용수업에서 사서교사와 교과교사의 협동수업 향상을 위한 교수설계 전략에 대한 연구. 한국비블리아학회지, 21(2): 111-127. (Song, Gi Ho. 2010. "A Study of an Instructional Design Strategy for Improving the Collaborative Teaching Between School Librarians and Subject Teachers in Library-Assisted Instruction." Journal of Korean Biblia Society for Library and Information Science, 21(2): 111-127.)
  9. 이병기. 2006. 정보활동 중심의 도서관활용수업 모형에 관한 연구. 한국도서관.정보학회지, 37(2):25-46. (Lee, Byeong Ki. 2006. "A Study on the Model of Library Assited Instruction Based on Information Activities." Journal of Korean Library and Information Science Society, 37(2): 25-46.)
  10. 이병기. 2012. 정보활용교육론. 제2판. 서울: 조은글터. (Lee, Byeong Ki. 2012. Information Literacy Instruction. 2nd ed. Seoul: Joheungulteo.)
  11. 이승길. 2005. 학교도서관 활용수업이 고등학생의 자기주도적 학습능력에 미치는 영향. 석사학위 논문, 성균관대학교 교육대학원. (Lee, Seung Gil. 2005. The Effect of School Library-Assisted Instruction on Self-directed Learning Ability. Major In Librarian Education Graduate School of Education. SungKyunkwan University.)
  12. 한국교육학술정보원. 2003. 학교도서관 평가 적용 및 교육적 효과 측정 연구. 서울: 한국교육학술정보원. (Korea Education & Research Information Service. 2003. A Study of Application of Evaluation and Measuring Effects of School Libraries. Seoul: Korea Education & Research Information Service.)
  13. 한국학교도서관협의회 교과서편찬위원회. 2011. 중학교 도서관과 정보생활. 서울: 미래엔컬러그룹. (The Compilation Committee of Korea School Library Association. 2011. Library and Information Life in Middle School. Seoul: Mirae N Culture.)
  14. 한윤옥. 1995. 학교도서관의 협동교수프로그램에 관한 연구. 한국문헌정보학회지, 29: 257-279. (Han, Yoon Ok. 1995. "A Study on the Cooperative Program Planning and Teaching." Journal of the Korean Society for Library and Information Science, 29: 257-279.)
  15. Australian Council for Educational Research(ACER). 2012. Impact of school libraries on student achievement. [cited 2013.4.1]. .
  16. Lance, Keith Curry, Rodney, Marcia J., & Hamilton-Pennell, Christine. 2010. "Executive Summary." How School Libraries Help Kids Achieve Standards: The Second Colorado Study. Spring TX: Hi Willow Research and Publishing.

Cited by

  1. A Case Study of Collaborative Classes between a Teacher Librarian and a Chinese Language Teacher Applying Problem-based Learning: With a Main Focus on Students' Degree of Interest in Learning at S High School vol.48, pp.2, 2014, https://doi.org/10.4275/KSLIS.2014.48.2.065