DOI QR코드

DOI QR Code

장애 대학생의 도서관 서비스 만족도 분석

Analysis of the Library Service Satisfaction of College Students with Disabilities in Korea

  • 윤희윤 (대구대학교 문헌정보학과)
  • 투고 : 2013.04.17
  • 심사 : 2013.05.13
  • 발행 : 2013.05.30

초록

현재 많은 장애 대학생은 교육적 불평등, 문화적 격리, 정보문맹, 광범위한 캠퍼스 활동에서의 차별에 직면하고 있다. 그러나 장애학생의 최대 장애요소는 학습에 필요한 지식정보에 대한 접근의 부재나 어려움이라 할 수 있다. 따라서 도서관은 장애학생을 차별하지 않아야 하며, 정보자원 및 서비스에 대한 동등한 접근과 이용을 보증해야 한다. 이러한 맥락에서 본 논문은 장애학생을 대상으로 설문 및 면담조사한 결과에 근거하여 대학도서관의 시설과 공간서비스, 직접적 및 간접적 서비스, 총체적 서비스에 대한 만족도와 요망사항을 분석하고 서비스 만족도 제고방안을 제시하였다.

Many students with disabilities at the university face difficulties in educational inequity, cultural isolation, information illiteracy, and discrimination in the broad range of campus activities. The biggest barrier is the lack or difficulty of access to knowledge and information needed for learning. Libraries, therefore, must not discriminate against students with disabilities and should ensure equal access to and use of information resources and services. This paper analyzed the satisfaction and requirements on facility and space services, direct and indirect services, total library service of students with disabilities based on the results of the survey and interview. This paper suggested ways to improve service satisfaction of students with disabilities in a university library.

키워드

참고문헌

  1. 교육과학기술부. 2002-2011. 특수교육연차보고서. 서울: 교육과학기술부. (Ministry of Education, Science & Technology. 2002-2011. Annual Special Report. Seoul: MEST.)
  2. 국립중앙도서관 국립장애인도서관지원센터. 2011. 장애인도서관 서비스 통계.현황자료. 서울:국립중앙도서관. (The National Library of Korea, The National Library Support Center for the Disabled. 2011. Statistic & Inventory Data of Library Service for the Disabled. Seoul: NLSCD.)
  3. 국립중앙도서관, 한국도서관협회. 2009. 도서관 장애인서비스 매뉴얼. 서울: 국립중앙도서관.(The National Library of Korea, Korean Library Association. 2009. Manual for Library Service for the Disabilities. Seoul. NLK.)
  4. 박순기, 정유나. 2002. 시각장애인을 위한 대학도서관의 실내환경 지원. 디자인학연구, 49: 174-175. (Park, Soon-Kie, & Jeong, Yoo-Na. 2002. "On the Interior Improvement of University Library for the Visually Impaired Persons." Journal of Korean Society of Design Science, 49: 174-175.)
  5. 윤혜숙. 2006. 시각장애학생의 대학도서관 이용에 관한 질적 연구. 사대도협회지, 7: 49-71. (Yun, Hye-Suk. 2006. "A Qualitative Study on the Use of University Libraries by Students with Visual Impairments." Journal of the Koeran Private University Library Association, 7:49-71.)
  6. 윤희윤. 2010. 주요 국가의 장애인용 대체자료 개발정책 분석. 한국도서관.정보학회지, 41(1):29-49. (Yoon, Hee-Yoon. 2010. "Analysis of Alternative Formats Development Policy for the Disabled Persons in the Major Countries." Journal of Korean Library and Information Science Society, 41(1): 29-49.)
  7. 정재영. 2009. 대학도서관의 장애인서비스 제공방안에 관한 연구. 한국도서관.정보학회지, 40(1):73-91. (Chung, Jae-Young. 2009. "A Study on the Effective Services Model for Disabled Users in University Libraries." Journal of Korean Library and Information Science Society, 40(1): 73-91.)
  8. 정재영, 정혜미. 2010. 장애인 이용자의 요구분석을 통한 대학도서관 서비스 개선방안에 관한 연구. 한국도서관.정보학회지, 41(2): 189-207. (Chung, Jae-Young, & Jeong, Hye-Mi. 2010. "Improvement Plan for Library Services Through the Disabled Users' Needs Analysis in University Library." Journal of Korean Library and Information Science Society, 41(2): 189-207.)
  9. 정정진. 2007. 대학 장애학생 학습권 보장을 위한 교육지원체제 개선 방안. 특수교육저널, 8(1):109-132. (Chung, Chung-Chin. 2007. "A Study on Improvement Plans for Educational Support Systems for College Students with Disabilities." Journal of Special Education, 8(1): 109-132.)
  10. 한국장애인개발원. 2010. 장애인백서. 서울: 한국장애인개발원. (Korea Disabled People's Development Institute. 2010. Disabilities White Paper. Seoul: KODDI.)
  11. Adeniran, Pauline. 2011. "User Satisfaction with Academic Libraries Services: Academic Staff and Students Perspectives." International Journal of Library and Information Science, 3(10): 209-216.
  12. Association of Research Libraries. 2010. SPEC Kit 321: Services for Users with Disabilities. Washington, DC: ARL.
  13. SCONUL. "Access for Library Users with Disabilities." [online]. [cited 2012.12.20]. .

피인용 문헌

  1. An Analysis on Information Seeking Behavior and Needs of Hearing Impaired College Students vol.32, pp.1, 2015, https://doi.org/10.3743/KOSIM.2015.32.1.297