A Study about the Effects of Organizational Members' Personality Types and Conflict Resolution Styles on the Organizational Communication Satisfaction

조직원의 성격유형에 따른 갈등관리방식의 차이가 조직커뮤니케이션 만족에 미치는 영향에 관한 연구

  • Jang, Ha-Yong (Dept. of Journalism and Mass Communication, Dongguk University) ;
  • Kim, Youn-Joo (Graduate School of Journalism and Information, Dongguk University)
  • Received : 2013.02.25
  • Accepted : 2013.04.29
  • Published : 2013.05.15

Abstract

The purpose of this study was to investigate the variables which had effects on the organizational communication satisfaction(OCS) based on the relationship between organizational members' personality types and conflict resolution styles. A questionnaire survey including social style profile and OCS scale was carried out with the various organizational members. The results showed that there were significant differences on the ways to resolve the conflicts according to personality types. The members who tended to assert their opinions with confidence had a high level of OCS. The results of path analysis on the variables influencing the OCS revealed that among the conflict resolution styles, the problem solving style and compromise style were associated with the OCS-social relationship. In contrast, the blaming style and imposing style were related with the degree of OCS-task. The members' individualistic variables such as organizational status and sex were important factors in explaining the differences of conflict resolution styles and the OCS. In conclusion, this study showed that the matching of conflict resolution styles with the members' task characteristics is a crucial factor in the production of effective organizational outcomes. The limitations of this study were reported along with the suggestions for the future studies.

이 논문은 조직원의 성격유형에 따른 갈등관리방식의 차이와 조직커뮤니케이션 만족도의 관계를 알아보았다. 또한 조직원들의 다양한 개인적 속성(성별, 경력, 직위, 조직규모 등)이 이런 관계에 어떻게 영향을 미치는지 알아봄으로써, 조직커뮤니케이션 만족에 대한 보다 종합적이고 진전된 연구결과를 도출하고자 하였다. 분석결과, 조직원의 성격유형 중에서 사고표명도만이 갈등관리방식에 영향을 미치는 것으로 나타났다. 감정 차원보다는 의견 표명의 차원, 곧 자신의 의견을 적극적으로 표명하는지의 여부가 조직커뮤니케이션 만족도와 직접적으로 관련있는 변인이었다. 조직원의 개인적 속성 중에서는 직위와 성별 차이가 갈등관리방식의 선호에 영양을 미치는 변인이었다. 조직커뮤니케이션 만족에 상대적으로 큰 영향을 미치는 요인은 조직원의 개인적 속성보다는 갈등관리방식 차이였다. 조직커뮤니케이션을 업무와 관계의 차원으로 나누었을 때, 관계적 커뮤니케이션 만족도에는 문제해결, 타협의 갈등관리방식이, 업무적 커뮤니케이션 만족도에는 이들 외에 비난과 강요 방식이 유의미한 관계가 있었다. 조직커뮤니케이션 만족도에 영향을 미치는 다양한 변인들 중에서 가장 큰 관계가 있는 것은 문제해결의 갈등관리방식이었다. 갈등상황에서 적극적으로 문제를 해결하는 방식을 선호하는 조직원일수록 관계와 업무의 구분과 상관없이 조직커뮤니케이션에 대한 만족도가 높았다. 이런 연구결과는 조직원의 성격유형을 파악하는 것뿐 아니라, 이에 따른 갈등관리 스타일과 업무 성격의 일치 여부가 조직성과 관리에서 중요하다는 사실을 시사하고 있다. 마지막으로 이 연구는 분석 자료의 제한점과 후속연구를 위한 제언을 제시하였다.

Keywords