Abstract
The purpose of this study is to identify potential semantic landscape makeup of "the Forty Eight Poems of Soswaewon" according to Yin-Yang and Five Elements Principle(陰陽五行論). that speculation system between human's nature and cosmical universal order. Existing academic discussions made so far concerning this topic can be summed up as follows: 1. Among Yin-Yang-based landscape makeups of the Forty Eight Poems of Soswaewon, poetic writings for embodiment of interactions between nature and human behaviors focused on depicting dynamic aspects of a poetic narrator when he appreciates or explores hills and streams as of to live free from worldly cares. Primarily, many of those writings were created on the east and south primarily through assignment of yang. On the other hand, poetic writings for embodiment of nature and seasonal scenery - as static landscape makeup of yin - were often created on or near the north and west for many times. Those writings focusing on embodiment of nature and artificial scenery as a work are divided into two categories: One category refers to author Kim In-hu's expression of semantic landscape from seasonal scenery in nature. The other refers to his depiction of realistic garden images as they are. In the Forty Eight Poems of Soswaewon, the poetic writings show that author Kim focused on embodying seasonal scenery rather than expressing human behaviors. In addition, both Poem No. 1 and Poem No. 48(last poem; titled 'Jangwon Jeyeong') were created in a same place, which author Kim sought to understand the place as a space of beginning and end where yin and yang - i.e. the principle of natural cycle - are inherent. 2. According to construction about landscape in the Forty Eight Poems of Soswaewon on the basis of Ohaeng-ron (five natural element principle), it was found that tree(木) and fire(火) are typical examples of a world combined by emanation. First, many of poetic writings depicting the sentiments of tree focused on embodying seasonal scenery and were located in the place of Ogogmun(五曲門) area in the east, from overall perspective of Soswaewon. The content of these poems shows generation and curve / straightness in flexibility and simplicity. Many of poems depicting the sentiments of fire(火) focused on embodying human behaviors, and they were created in Aeyangdan area on the south of Soswaewon over which sun rises at noon. These poems are all on a status of side movement that is characterized by emanation and ascension which belong to attributes of yang. 3. With regard to Ohaeng-ron's interpretation about landscape in the Forty Eight Poems of Soswaewon, it was found that metal(金) and water(水) are typical examples of world combined by convergence. First, it was found that all of poems depicting sentiments of metal focused on embodying seasonal scenery, and were created in a bamboo grove area on the west from overall perspective of Soswaewon. They represent scenery of autumn among 4 seasons to symbolize faithfulness vested in a man of virtue(seonbi) with integrity and righteousness. Poems depicting sentiments of water were created in vicinity of Jewoldang on the north, possibly topmost of Soswaewon. They were divided into two categories: One category refers to poems embodying actions of welcoming the first full moon deep in the night after sunset, and the other refers to poems embodying natural scenery of snowscape. All of those poems focused on expressing any atmosphere of turning into yin via convergence. 4. With regard to Ohaeng-ron's interpretation of landscape in the Forty Eight Poems of Soswaewon, it was found that poems depicting sentiments of earth(土), a complex body of convergence and emanation, were created in vicinity of mountain stream around Gwangpunggak which is located in the center of Soswaewon. These poems focused on carrying actions of author Kim by way of natural phenomena and artificial scenery.
본 연구는 소쇄원 48영의 잠재적 의미경관 구성에 있어서 인간의 본성과 우주적 보편적 질서를 연결하는 사유체계라 할 수 있는 음양오행론(陰陽五行論)적 의미를 추출하는데 목적이 있다. 지금까지의 논의를 정리하면 다음과 같다. 1. 소쇄원 48영에 대한 음양(陰陽)적 경관구성 중 자연과 행위의 관계를 형상화 한 시문은 작중 화자가 산수를 유유자적하게 완상하거나 답사하는 동적인 모습을 그렸다. 주로 양(陽)의 배속을 통해 동 남쪽에서 창작된 경우가 많았다. 반면 정적인 음(陰)의 경관구성이라 할 수 있는 자연과 경물을 형상화 한 시문은 북 서쪽 부근에서 창작된 경우가 많았다. 자연과 인공 경물을 작품으로 형상화 한 시문은 김인후 자신이 경물을 두고 의미경관을 표출하고자 한 경우와 있는 그대로의 사실적 정원의 이미지를 묘사한 경우로 구분 지을 수 있다. 시문은 행위의 표현보다는 경물을 형상화하는데 치중했음을 보여준다. 또한 제1영과 마지막 작품인 '장원제영'의 시문이 모두 같은 구역 안에 있다는 것은 음과 양, 자연의 순환원리가 내재된 종시(終始)적 공간으로 파악했다는 것을 알 수 있었다. 2. 소쇄원 48영에 대한 오행론(五行論)적 경관해석 중 발산(發散)에 의해 결합된 세계로서 목(木), 화(火)기(氣)를 들 수 있다. 먼저 목의 성정을 나타내는 시문은 경물을 형상화 한 시문이 많았으며, 정내의 전체구도에서 동향인 오곡문 구역에 배치되어 있었다. 시문의 내용은 유연하고 소박함 속에서 발생과 곡직(曲直)을 나타내고 있다. 화의 성정을 나타내는 시문은 행위를 형상화 한 시문이 많았으며, 정내에서는 낮에 해가 위치하는 남향인 애양단 구역에서 창작되었다. 모두 양의 속성인 발산과 상승을 특징으로 하는 변(變)의 운동에 오른 상태라 할 수 있다. 3. 소쇄원 48영에 대한 오행론적 경관해석 중 수렴(收斂)에 의해 결합된 세계로서 금(金), 수(水)기를 들 수 있다. 먼저 금의 성정을 나타내는 시문들은 모두 경물을 형상화 한 시문이었고, 정내의 전체구도에서는 서향인 대나무 숲 구역에 배치되어 있음을 알 수 있었다. 사계절 중 가을의 경치를 나타내며, 선비의 단호함과 의로움의 정결을 나타내고 있다. 수의 성정을 표현한 시문은 정원의 가장 상단이라 할 수 있는 북향의 제월당 부근에서 창작되었으며, 시간적으로 저녁 늦은 밤 달맞이를 하는 행위를 형상화 한 시문과 설경의 자연경물을 형상화 한 시문이었다. 모두 수렴에 의한 음으로 화(化)하는 기운을 표현한 시문이라 할 수 있다. 4. 소쇄원 48영에 대한 오행론적 경관해석 중 수렴과 발산의 복합체라 할 수 있는 토(土)의 성정을 나타내는 시문은 내원의 경관 중 중앙에 위치한 광풍각 계류주변이며, 자연현상과 인공경물을 통해 작가의 행위를 매개하고 있다.