Development of Cultural Competence Scale for Prospective Social Workers

예비 사회복지사의 문화적 유능감을 측정하는 척도 개발에 관한 연구

  • Received : 2013.01.25
  • Accepted : 2013.03.29
  • Published : 2013.05.31

Abstract

This study aims to develop and validate Cultural Competence Scale for prospective social workers. The scale adopted three constructs of cultural competence, which include multicultural awareness, knowledge, and skills. It was made up with concrete episodes based on which respondents rate sets of competing statements relating to multicultural awareness, knowledge, and skills. The score of each item was calculated by subtracting each score of non-cultural awareness, knowledge, and skills from the corresponding score of cultural awareness, knowledge, and skills when cultural statements got higher scores than did non-cultural statements. Each score was summed up to make a total cultural competence score. Through preliminary and main test, 16 episodes and corresponding sets of statements were selected for the final version. The final scale showed satisfactory levels of reliability and validity. Based on the results, implications for the application and the further improvement of this scale were discussed.

본 연구는 예비 사회복지사의 문화적 유능감을 측정하는 척도를 개발하고 타당화하는데 목적이 있다. 문화적 유능감의 구성요소는 기존연구와 척도의 형식을 따라 다문화 인식 다문화 지식 다문화 기술로 나누었다. 문화적 다양성과 한국사회에서 나타나는 다문화 관련 문제를 다룬 에피소드 상황에 대한 응답자의 다문화 인식 다문화 지식 다문화 기술을 측정하였다. 또한, 자기평정식 척도에서 나타나는 사회적 바람직성에 의한 오류를 줄이기 위하여 응답자가 문화적 인식 지식 기술 진술문 뿐만아니라 이에 대비되는 비문화적 인식 지식 기술 진술문을 각각 평정하도록 하여 그 점수 차이를 합산하는 방식을 적용하였다. 예비검사와 본검사를 통하여 최종적으로 완성된 척도는 16개의 에피소드로 구성되며, 양호한 신뢰도를 보이고 내용타당도 구인타당도 구성체타당도를 확보하였다. 이러한 결과를 바탕으로 본 연구의 사회복지적 함의를 논하였다.

Keywords