Asia-Pacific Journal of Business Venturing and Entrepreneurship (벤처창업연구)
- Volume 8 Issue 1
- /
- Pages.13-17
- /
- 2013
- /
- 1975-7557(pISSN)
- /
- 2671-9509(eISSN)
Towards the Theory of CEO Leadership: A Conceptual Model based on Charismatic, Transformational and Transactional Leadership
CEO 리더십 이론에 관한 개념적 모델의 탐색적 연구: 카리스마적, 변혁적, 거래적 리더십을 중심으로
- Park, Jung Min (University of Ulsan) ;
- Song, Yun Ah (Yonsei University) ;
- Ryu, Ki Hyun (ROKAF) ;
- Lee, Jae Eun (Sunchon National University)
- Received : 2012.10.11
- Accepted : 2012.12.21
- Published : 2013.03.30
Abstract
Leadership is one of the most widely explored subjects in the field of management. A variety of papers on leadership, however, still have insufficient aspects to reveal the theoretical logic about the CEO leadership itself. Such research, especially focused on organizational performance, tend to concentrate on the CEO's behavior rather than leadership because CEO's behavioral trait as an explanatory variable is useful to connect with firms' performance. Our purpose is to show how the characteristic of CEO leadership can be built at the organizational level. For a detail, the larger the firms' size, the greater the degree of CEO's charismatic leadership. The larger the degree of a firm's diversification, the greater the degree of the CEO's transformational leadership. And the less the degree of a firm's diversification, the greater the degree of the CEO's transactional leadership. This theoretical paper on CEO leadership suggests that the characteristics of CEO should be adaptable to the changing institutions and organizational environments.
리더십은 경영학을 비롯한 많은 학문분야에서 광범위하게 논의되고 있는 주제 중 하나로 여러 학자들에 의해 다양한 형태의 리더십 연구가 진행되어져 왔다. 특히, CEO를 대상으로 하는 리더십 연구에서 많은 선행연구들은 CEO의 리더십 그 자체보다는 기업의 성과에 밀접한 영향을 미칠 수 있는 CEO의 행동 특성에 보다 큰 관심을 두었기 때문에 CEO 리더십 그 자체의 이론적 특징을 명확하게 설명하는 데에는 한계가 존재한다. 이러한 선행연구의 한계를 극복하고자, 본 연구에서는 CEO의 리더십 특성이 어떻게 조직수준에서 구축될 수 있는지를 규명하고 있다. 보다 구체적으로 본 연구는 기업의 규모가 커질수록 CEO의 카리스마 리더십의 정도가 커지며, 다각화된 기업의 CEO에게는 변혁적 리더십이 필요하지만, 다각화수준이 높지 않은 기업의 CEO에게는 거래적 리더십이 필요하다는 것을 논리적으로 제시하고 있다. 이 논문은 CEO 리더십의 특성이 기업의 환경적 특성에 따라 달라져야 함을 이론적으로 제시함으로서, CEO 리더십에 대한 이해의 폭을 넓히고, 실제 기업의 CEO들에게 유용한 실무적 시사점을 제시할 수 있을 것으로 기대된다.
Keywords