A study on the Evaluation and Analysis of Program Educational Objectives Based on IPA

IPA 기반 프로그램 교육목표 평가 및 분석에 관한 연구

  • 김한종 (한국기술교육대학교 전기전자통신공학부)
  • Received : 2013.05.01
  • Accepted : 2013.06.13
  • Published : 2013.06.30

Abstract

The program educational objectives(PEO) are defined as the competences and qualifications that the graduates should reach in 2~3 years after graduation. As indirect assessment this paper develops and presents a set of questions to evaluate how important the established PEOs are in the fields and how much the graduates achieves them. The survey was conducted and analyzed to evaluate the degree of importance and achievement of each PEO by using IPA(Importance-Performance Analysis) scheme.

프로그램 교육목표는 졸업생이 졸업 후 2~3년 내에 달성하어야 할 능력과 자질로 정의를 하고 있다. 교육목표 평가는 교육과정 운영에 대한 전략적 사고 및 CQI 활용 요소 도출을 위해 IPA(Importance-Performance Analysis) 기법을 적용하는데 IPA 기법은 X축과 Y축에 2개의 개념을 적용시켜 4개의 매트릭스를 만들어 현재의 위치를 확인하여 우선적인 개선분야를 파악하는데 유용한 분석 방법이다. 본 논문에서는 설정된 교육목표가 산업 현장에서 얼마나 중요하며 어느 정도 달성되었는지를 평가하기 위한 평가도구로 간접평가 방법에 의한 설문문항을 개발하고 제시한다. 또한, 개발된 간접평가 방법을 활용하여 교육목표의 중요도 및 달성 정도를 IPA 기법을 적용하여 분석을 하였다.

Keywords

References

  1. H. J. Kim, "A Study on the Tool Development for Evaluating Program Education Objectives (PEOs)", KIPEE Trans. Vol.1. No. 1, Dec. 2009.
  2. Workshop of the Example oriented Electronics Engineering Education Certification, The Institute of Electronics Engineers of Korea(IEEK), June 2008. 2008.6.19l
  3. Regional Meeting for 2009 Accreditation Evaluation, Accreditation Board for Engineering Education of Korea(ABeeK) March 2009.
  4. National Innovation Center Workshop, Auguest 2008.