DOI QR코드

DOI QR Code

Korean Elementary Teachers' Perceptions and Use of Manipulative Materials in Mathematics Textbooks

초등 수학교과서에 제시된 조작 자료에 대한 교사들의 인식 및 사용 실태

  • Received : 2013.03.15
  • Accepted : 2013.04.10
  • Published : 2013.04.30

Abstract

The use of manipulative materials is one of the most important teaching-learning methods at primary level, and is recommended across all grade levels and for all areas of mathematics. This study looked into specific manipulative materials suggested in Korean elementary mathematics textbooks and analysed perceptions and actual use of the manipulative materials according to the teachers. As a result, although most teachers were fully familiar with mathematical topics for which manipulative materials can be used and actually used those materials in lessons, but their knowledge on the efficiency of manipulatives and the way to use them efficiently was found somewhat insufficient. This suggests that teachers' knowledge on manipulative materials must be enhanced and there should be active measures taken to support the use of it.

조작 자료의 사용은 초등학교 수준에서 가장 중요한 교수 학습 방법의 하나로, 모든 학년에 걸쳐 모든 수학 영역에서 권장되고 있다. 본 연구는 우리나라 초등 수학교과서에서 제시하고 있는 구체적 조작 자료를 살펴보고 실제로 각 학년 수학교과서를 사용했던 교사들을 대상으로 조작 자료에 대한 인식과 사용 실태를 분석하였다. 그 결과 대부분의 교사들은 조작 자료를 활용할 수 있는 수학학습 주제를 잘 알고 실제로 사용하고 있었으나, 조작 자료의 효율성에 대한 인식이나 사용 방법에 관한 지식에 있어서는 다소 부족한 양상을 나타냈다. 이는 조작 자료에 대한 교사의 지식을 강화하고 효과적인 사용을 지원할 수 있는 적극적인 방안이 필요함을 시사한다.

Keywords

References

  1. 교육과학기술부 (2008). 초등학교 교육과정 해설 IV: 수학, 과학, 실과. 서울: 미래엔.(Ministry of Education, Science and Technology (2008). Elementary school curriculum manual IV: Mathematics, Science, Practical Course. Seoul: Mirae N.)
  2. 교육과학기술부 (2012). 수학 지도서 6-1. 서울: 두산동아.(Ministry of Education, Science and Technology (2012). Mathematics teachers' guide 6-1. Seoul: Doosan-Donga.)
  3. 구미종, 김민경 (2002). 초등학교 4학년 아동의 패턴블록 활용 분수학습에 관한 연구. 교과교육학연구, 6(2), 37-56.(Koo, M.J. & Kim, M.K. (2002). A study of elementary school 4th graders in fraction learning using pattern blocks. Journal of the Research Institute of Curriculum Institution. 6(2), 37-56.)
  4. 김수미 (2000). 수학교육에서의 조작교구에 관한 연구. 학교수학, 2(2), 459-474.(Kim, S.M. (2000). A study of manipulative materials in mathematics education. School Mathematics. 2(2), 459-474.)
  5. 김수정, 방정숙 (2007). 십진블록을 활용한 소수의 곱셈 지도에서 초등학교 5학년 학생들의 개념적 이해과정 분석. 한국초등수학교육학회지, 11(1), 1-21.(Kim, S.J. & Pang, J.S. (2007). An analysis on the process of conceptual understanding of fifth grade elementary school students about the multiplication of decimal with base-ten blocks. Journal of Elementary Mathematics Education in Korea. 11(1), 1-21.)
  6. 남승인 (2003). 초등학교 수학학습에서 교구활동에 관한 연구(칠교판 활용을 중심으로). 대구교육대학교 논문집, 38, 109-134.(Nam, S.I. (2003). A study on the using of manipulative material in the elementary school mathematics education: Based on tangram. Thesis Collection of Taegu National University of Education. 38, 109-134.)
  7. 남승인, 권민성 (2007). 수학 이해력 증진을 위한 교구활용 방안에 관한 연구. 한국수학교육학회지 시리즈 C <초등수학교육>, 10(2), 125-139.(Nam, S.I. & Kwon, M.S. (2007). A study on the method of using educational aids for improving mathematical understanding. Education of Primary School Mathematics. 10(2), 125-139.)
  8. 신성균, 고정화, 권점례, 박선화, 이대현, 이봉주, 최승현, 조영미 (2005). 수학과 교육과정 개선 방안 연구. 한국교육과정평가원 연구보고 RRC 2005-6.(Shin, S., Ko, J., Kwon, J., Park, S., Lee, D., Lee, B., Choe, S., & Cho, Y. (2005). A study on the improvement of the national school curriculum in mathematics. Korea Institute of Curriculum & Evaluation RRC 2005-6.)
  9. 윤선미, 김민경 (2005). 퀴즈네어 막대의 활용을 강조한 TAI 분수 학습 프로그램 개발. 교과교육학연구, 9(1), 37-60.(Yoon, S. & Kim, M.K. (2005). Developing a TAI fraction-learning program using cuisenaire rods. Journal of the Research Institute of Curriculum Institution. 9(1), 37-60.)
  10. 황현미 (2013). 초등학교 교사들의 수학교과서 사용 실태 분석 및 수준 모델 개발. 박사학위논문, 한국교원대학교.(Hwang, H.M. (2013). An analysis and level development of mathematics textbooks use by elementary teachers. Doctoral dissertation, KNUE.)
  11. Baroody, A.J. (1989). Manipulatives don't come with guarantees. Arithmetic Teacher. 37(2), 4-5.
  12. Baroody, A.J. & Coslick, R.T. (2005). 수학의 힘을 길러주자. 왜? 어떻게? (권성룡 외 11인 공역), 서울: 경문사. (원저 1998년 출판)
  13. Boggan, M., Harper, S., & Whitmire, A. (2010). Using manipulatives to teach elementary mathematics. Journal of Instructional Pedagogies. 3, 1-6.
  14. Cain-Caston, M. (1996). Manipulative queen. Journal of Instructional Psychology. 23(4), 270-274.
  15. Caswell, R. (2007). Fraction from concrete to abstract using "playdough mathematics". Australian Primary Mathematics Classroom. 12(2), 14-17.
  16. Kosko, K.W. & Wilkins, J.L. (2010). Mathematical communication and its relation to the frequency of manipulative use. International Electronic Journal of Mathematics Education. 5(2), 79-90.
  17. Fennema, E & Romberg, T.A. (1999). Mathematics classrooms that promote understanding. Mahwah, NJ: Lawrence Erlbaum Associates.
  18. Hynes, M. (1986). Selection criteria. Arithmetic Teacher. 33(6), 11-13.
  19. Moyer, P.S. (2001). Are we having fun yet? How teachers use manipulatives to teach mathematics. Educational Studies in Mathematics. 47(2), 175-197. https://doi.org/10.1023/A:1014596316942
  20. Puchner, L., Taylor, A., O'Donnell, B., & Fick, K. (2008). Teacher learning and mathematics manipulatives: A collective case study about teacher use of manipulatives in elementary and middle school mathematics lessons. School Science and Mathematics. 108(7), 313-325. https://doi.org/10.1111/j.1949-8594.2008.tb17844.x
  21. Reys, R.E., Lindquist, M.M., Lambdin, D.V., & Smith, N.L. (2009). Helping children learn mathematics (9th Ed.). Hoboken, NJ: John Wiley & Sons.
  22. Robert, S.K. (2007). Not all manipulatives and models are created equal. Mathematics Teaching in the Middle Schools. 13(1), 6-9.
  23. Swan, P. & Marshall, L. (2010). Revisiting mathematics manipulative materials. Australian Primary Mathematics Classroom. 15(2), 13-19.