Abstract
Existing works to measure readers' understanding of interactive e-books have mainly employed quantitative approach which are difficult to get direct interpretation of the evaluation results. Attentive to interactive, visual and narrative features, this paper proposes a new method for measuring readers' engagement by making them to reconstitute a storyboard. Experimenting with real readers, we validated that this method could give a qualitative assessment that allows finding out problematic narrative phases and the adequacy of interaction formation.
인터랙티브 전자책에 대한 기존의 독자 이해도 평가 방법들은 대개 이해도 점수를 수치화하는 정량적 평가 방식들로, 개발자나 제작자가 그 의미를 구체적으로 해석하여 반영하기 어렵다. 본 논문에서는 인터랙티브 전자책의 상호작용성, 시각적 특성 및 내러티브 특성에 주목하여 독자의 스토리보드 재구성에 기반한 새로운 이해도 측정 방법을 제안하였다. 실제 독자의 읽기를 통한 이해도 질적 평가를 수행하였으며, 문제가 발생하는 구체적 내러티브 단계 및 상호작용 구성 적절성을 판별할 수 있는 정성적 평가 방법임을 확인하였다.