DOI QR코드

DOI QR Code

Analysis of Fear and Desire inherent in Character of : Based on Enneargram Personality Types Theory

의 캐릭터에 내재된 두려움과 욕망 분석 : 에니어그램 성격유형론에 근거하여

  • 양세혁 (조선대학교 만화애니메이션학부)
  • Received : 2013.04.12
  • Accepted : 2013.05.08
  • Published : 2013.05.28

Abstract

This study focuses on the fact that intrinsic motivation which becomes the force to promote narrative is reinforced as a polyphonic structure through the psychodynamics of fear and desire internalized in a character, and from this perspective, it analyzes character rising strategies shown in Pixar's movie, . To verify fear and desire of a character, this study uses Enneagram personality types theory as the frame of analysis and reaches the following conclusions: (1) The main character, Carl's emotion originated from fear and desire was metaphorized as Muntz and Russell each, so the inside psychodynamics and the outer event visualizing it are set as contrapuntal composition. (2) However, inversely to the enhancement of Carl's polyphonicity, that excellent strategy works as the limit that restricts the psychodynamics of Muntz and Russell to a certain range. Lastly, it is expected that this study will be suggested as a sort of methodology about character rising strategies as turned into the database to which the result of follow-up research will be added, too.

본 연구는 캐릭터에 내재된 두려움과 욕망의 정신역동을 통해 서사의 추진력이 되는 내적동기가 다성적 구조로 강화된다는 점에 주목하고, 이 관점에서 픽사의 <업>에 나타난 캐릭터라이징 전략을 분석하였다. 캐릭터의 두려움과 욕망을 검증하기 위해 에니어그램 성격유형론을 분석틀로 활용했으며 다음의 결론에 도달하였다. (1) 중심캐릭터 칼의 두려움과 욕망에서 비롯된 정서가 각각 먼츠와 러셀로 은유되었으며, 따라서 내면의 정신역동과 그것이 시각화된 외부의 사건이 대위법적 구성으로 설정되었다. (2) 그러나 그 뛰어난 전략은 칼의 다성성이 강화된 것에 반비례하여, 먼츠와 러셀의 정신역동을 일정 범위로 제한하는 한계로 작용했다. 끝으로 본 연구와 향후 후속연구의 결과를 더해 데이터베이스화함으로써 캐릭터라이징 전략에 관한 하나의 방법론으로 제안될 수 있기를 기대한다.

Keywords

References

  1. http://www.pixar.com/about/Our-Story
  2. http://www.imdb.com/boxoffice/alltimegross?region=world-wide
  3. 이만식, "픽사의 서술 전략", 새한영어영문학, 제 52권, 제3호, pp.48-65, 2010.
  4. 박기수, "픽사 애니메이션 스토리텔링 전략 연구: 캐릭터를 중심으로", 한국언어문화, 제39집, pp.213-240, 2009.
  5. 앤드루 호튼, 주영상 역, 캐릭터 중심의 시나리오 쓰기, 한나래, 2003.
  6. 양세혁, "<니모를 찾아서> 캐릭터에 내재된 두려 움과 욕망 분석: 애니어그램 성격유형론에 근거하여", 만화애니메이션연구, 제29호, pp.1-36, 2012.
  7. 양세혁, "<쿵푸팬더> 캐릭터의 욕망과 두려움 분석", 예술과 미디어, 제10권, 제2호, pp.95-106, 2011.
  8. 박기수, "대중문화콘텐츠 서사 연구", 한국언어문화, 제30집, pp.77-98, 2006.
  9. 박기수, "<모노노케 히메>의 스토리텔링 전략 연구", 한국언어문화, 제39집, pp.213-240, 2009.
  10. 황정수, 2006년 이후 픽사 애니메이션의 서사 특성과 전략 연구, 건국대학교 방송영상콘텐츠학석사학위논문, 2010.
  11. 윤혜영, 픽사 애니메이션 스토리텔링 전략 연구, 한양대학교 문화콘텐츠전공 석사학위논문, 2008.
  12. 황임란, "에니어그램과 MBTI의 비교", 청소년학연구, 제12권, 제2호, pp.314-336, 2005.
  13. 돈 리처드 리소, 러스 허드슨, 윤운성 외 역, 에니어그램 성격유형, 학지사, 2010.
  14. 김정택, 심혜숙, 제석봉, MBTI 개발과 활용, 한국심리검사연구소, 2007.
  15. http://www.mbti.co.kr/
  16. 이예미, 두려움의 철학, 라르스 스벤젠 저, 성균관대학교 번역.TESOL 대학원 석사학위논문, 2010.
  17. 캘빈 S 홀, 지경자 역, 프로이트 심리학입문, 홍신문화사, 1993.
  18. 마르틴 하이데거, 전양범 역, 존재와 시간, 동서문화사, 2008.
  19. http://philinst.snu.ac.kr/
  20. 자크 라캉, 권태영 외 역, 욕망이론, 문예출판사, 1994.
  21. 돈 리처드 리소, 러스 허드슨, 주혜명 역, 에니어그램의 지혜, 한문화, 2010.
  22. 이철수, 사회복지학 사전, 블루피쉬, 2009.
  23. 한국문학평론가협회, 문화비평용어사전, 국학자료원, 2006.
  24. 박찬국, "목적론적 입장에서 본 행복: 아리스토텔레스와 프롬을 중심으로", 동서사상, 제11권, pp.1-28, 2011.
  25. 지그문트 프로이드, 김인순 역, 꿈의 해석, 열린책들, 2004.
  26. 임진수, "프로이트의 소원에서 라캉의 욕망으로", 인문학연구, 제39권, pp.25-39, 2006.
  27. 미국정신분석학회, 이재훈 역, 정신분석용어사전, 한국심리치료연구소, 2002.